Fermín Cerezo subratlla la importància d'innovar en les administracions per a generar valor públic i aconseguir un bon govern

18/07/2019 | SCP

•  universitat-estiu-transparencia Universitat_Estiu_Curs_3_19DLL74_IN

FOTO: Damián LLorens

Fermín Cerezo, cap de Servei d'Innovació i Gestió del Coneixement de l'Ajuntament de València, ha destacat la necessitat que política i gestió estiguen alineades perquè hi haja un bon govern, així com la importància d'innovar en les administracions per a generar valor públic en el curs «Transparència i bon govern en els nous ajuntaments» emmarcat en la Universitat d’Estiu de l'UJI.

Cerezo ha començat la seua intervenció posant èmfasi en la necessitat d'incorporar una mirada innovadora en la gestió de les administracions públiques per a no aspirar simplement a complir el marc normatiu vigent a temps, sinó «pensar que el marc és la base i plantejar, a partir d'ací, idees i projectes que generen valor públic». Així, per a prestar serveis públics de qualitat, l'expert en innovació ha assenyalat que és essencial conèixer les necessitats i expectatives de la ciutadania per a dissenyar i prestar serveis que atenguen a aquestes necessitats.

D'altra banda, Cerezo ha posat en relleu la importància de tenir una bona administració perquè hi haja un bon govern, perquè «si les polítiques són bones però no podem desplegar-les, no funcionarà. Cal alinear la política i la gestió», ha afirmat. Així, per a aconseguir una bona gestió pública ha assenyalat que és necessari lideratge tècnic, visió estratègica, transversalitat i innovació i una millora contínua de resultats i generació de valor, «uns punts que semblen obvis, però que estan per resoldre en moltíssimes institucions», ha apuntat.

Sobre aquests punts, ha aprofundit en el tema de la innovació per a així aplicar noves idees i millores significatives en els serveis públics i les organitzacions. En aquest sentit, ha assenyalat que, en general, les administracions no estan preparades per a la creativitat, perquè «no tenen canals per a recollir el talent de les persones de l'organització i no tenen entès que cal experimentar». Sobre aquesta qüestió, ha explicat que perquè hi haja innovació s'han de crear projectes a partir de les idees que es generen, encara que aquests tinguen un risc, i han de ser avaluats pel seu valor públic.

Finalment, com a pautes per a gestionar aquestes idees innovadores, Cerezo ha assenyalat que cal identificar-les i documentar-les, s'han de compartir perquè s'incorpore la visió de més persones, han de ser prioritzades per l'equip de govern i han d'atorgar-se recursos perquè es desenvolupen. Així mateix, ha incidit en la necessitat de recompensar i gestionar la diferència perquè «en tots els equips no tothom “rema” igual i, normalment, destacar com a treballador no solament no té recompensa, sinó que fins i tot té contraincentius», ja que s'assumeixen els riscos, es té més càrrega de treball i es cobra el mateix. Finalment, ha apuntat que també és necessari celebrar i viralitzar els projectes perquè «lamentablement, el sector públic és dels que té menor sentit de pertinença».

Fotografies

Vídeo (HD) La innovació com a camí per al bon govern local