La Càtedra FACSA de l'UJI analitza els reptes de la seguretat hídrica en la gestió de l'aigua

05/07/2019 | SCP

La Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I de Castelló ha celebrat avui l'acte de lliurament de la tercera edició dels premis a les millors recerques acadèmiques aplicades al cicle integral de l'aigua. L'acte ha servit per a posar en comú alguns dels principals reptes vinculats a la gestió de l'aigua.

En aquest sentit, la jornada ha tingut com a convidat d'honor Carles M. Gómez, assessor de la Direcció General de Medi Ambient de la Unió Europea, investigador associat de l'Institut Madrileny d'Estudis Avançats (IMDEA), catedràtic i director del Departament d'Economia de la Universitat d'Alcalá. En el seu discurs, l'expert ha abordat els desafiaments actuals en aquesta matèria i ha analitzat la «necessitat d'incorporar la seguretat hídrica com un objectiu d'Estat per a respondre als desafiaments creixents en aquest àmbit».

Així, ha al·ludit al moment de «transició hídrica» que travessa el nostre país i ha enumerat alguns dels principals errors en matèria de gestió hídrica que, a parer seu, s'ha comès al nostre país. Entre aquests, ha citat el fet que els majors incentius en infraestructures de reg es localitzen en regions d'elevat estrès hídric, l'excés de capacitat productiva instal·lada i d'inversió, la impossibilitat de reduir el dèficit incrementant la demanda, l'augment de l'oferta de béns que manquen de demanda com l'aigua dessalada, la falta de planificació en la gestió integral dels recursos hídrics, la falta de garanties en la seguretat dels proveïments en matèria d'eficiència hídrica o la sobreexplotació dels aqüífers subterranis.

Carles M. Gómez, que també ha participat en una taula de diàleg al costat del director general de FACSA, José Claramonte; i el director de l'Àrea de Proveïment de FACSA, Pascual Maximino, moderada pel periodista Ángel Báez, ha assegurat en aquest sentit que «l'èxit de la gestió col·lectiva de l'aigua dependrà de la capacitat de les institucions de govern per a harmonitzar les decisions individuals amb els objectius col·lectius d'eficiència, equitat i sostenibilitat».

III Premis Càtedra FACSA

Quant als premiats, en aquesta edició del certamen els guardons han recaigut en Sarai Díaz García, de la Universitat de Castella-la Manxa, en la categoria de Tesi Doctoral, pel seu treball titulat Comprehensive approach for on-line monitoring water distribution systems via state estimation related techniques; Rubén Moliner Heredia, de la Universitat Jaume I, en la categoria de Màster pel seu treball Desenvolupament d'un algorisme de control d'una estació depuradora d'aigües residuals; i Bàrbara Roselló Gomila, de la Universitat de Girona, en la categoria de Grau amb el treball Avaluació de l’osmosi directa pel tractament d’aigües: concentració d’aigües residuals com a pretractament a la cèl·lula de dessalinització microbiana.

Durant la seua intervenció, el director general de FACSA, José Claramonte, ha remarcat el creixement exponencial que, malgrat la seua joventut, ha experimentat el certamen, «que ja té abast nacional i aquest any ha rebut més d'una trentena de propostes d'especial interès». Així, ha remarcat la «consolidació d'aquesta aposta de FACSA i l'UJI, que ens ha permès interactuar amb les principals universitats i centres tecnològics per a organitzar tot tipus de jornades, cursos, seminaris i activitats entorn del sector de l'aigua».

Al seu torn, Sergio Xiva, director de la Càtedra FACSA, ha destacat el «paper de les càtedres a l'hora de desenvolupar una relació més eficient entre la universitat i l'empresa» i, en aquest sentit, ha subratllat que «en l'actualitat qualsevol línia de recerca que emprenguin els principals grups tecnològics emergents pot tenir un camp de treball dins del sector de l'aigua i, com en el cas de FACSA; es tracta de buscar juntament amb les empreses els principals punts d'aplicació perquè nasquen nous àmbits de recerca».

En aquest sentit, durant la seua intervenció, el vicerector adjunt d'Estudis i Docència, Joaquín Beltrán Arandes, ha felicitat els guanyadors, especialment per «haver sabut forjar-vos un talent personal a cop de treball i d'esforç, un talent certificat pels títols que heu obtingut recentment i reconegut ara també amb aquests premis» i els ha encoratjat a «continuar la vostra trajectòria científica, de formació i recerca, més encara en un àmbit com el de l'aigua, tan fonamental per al futur, benestar i progrés de la societat».

Sobre la Càtedra

La Càtedra FACSA de l'UJI va nàixer en 2015 amb l'objectiu de fomentar la formació, la recerca, la difusió de coneixement i la I+D en la gestió del cicle integral de l'aigua, així com facilitar la col·laboració entre els àmbits professional i docent. Des dels seus orígens fins a l'actualitat ha organitzat 23 seminaris, 11 cursos i 6 jornades tècniques a escala nacional entre altres cites, a més de sumar prop de 300 hores de formació en actiu i promoure nombroses recerques i beques en aquest àmbit.

Imatges de l'acte