16/07/2019 | SCP

El president de CRUE Universitats Espanyoles i rector de la Universitat de Còrdova, José Carlos Gómez Villamandos, ha destacat l'important paper de la universitat per a situar Espanya entre les deu primeres potències en l'àmbit de la investigació, així com la seua funció per a facilitar la cohesió social i territorial.

Gómez Villamandos, que ha participat a Benicàssim (Castelló) en la inauguració del curs d'estiu «L'espai iberoamericà del coneixement. Contribucions de la universitat a una economia avançada i sostenible a la regió», ha assenyalat, així mateix, que la falta d'un model clar de finançament de les universitats espanyoles és perjudicial i no permet planificar adequadament les seues funcions de docència, investigació i transferència. En aquest sentit, ha reivindicat una legislació que regule com s'han de finançar les universitats per part dels diferents governs autonòmics.

Durant la inauguració del curs d'estiu, que han organitzat conjuntament CRUE Universitats Espanyoles, la Fundació CyD i la Universitat Jaume I de Castelló, el president dels rectors ha reclamat un increment del 10% al 15% del finançament públic de les universitats perquè aquestes puguen posicionar-se adequadament en els rànquings internacionals. «No estem en els rànquings perquè el capital humà no té els mitjans suficients per a explotar totes les seues capacitats i aquesta situació comença ja a ser crítica», ha assegurat.

Finalment, el president de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles ha xifrat en uns 500 milions d'euros a l'any l'increment addicional que necessiten les universitats per a poder desenvolupar adequadament la seua activitat en l'àmbit de la investigació i el desenvolupament, al mateix temps que ha recordat que el 70% de la I+D+i espanyola es duu a terme precisament en les universitats. Villamandos ha reconegut que és un dèficit de finançament molt important i que no es pot resoldre en un únic exercici, però confia que el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats puga resoldre'l en un període de tres a quatre anys.

Per part seua, la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha assenyalat que la creació d'un Espai Iberoamericà del Coneixement és una oportunitat per a fer dels 22 països que el componen un «gran regió més cohesionada, més sostenible i més solidària». En aquest sentit, ha assenyalat que és fonamental establir marcs legislatius comuns que afavorisquen la convalidació d'estudis, però també és necessari avançar en programes conjunts de formació universitària, sobretot pel que fa al postgrau.

Així mateix, ha assenyalat que un dels reptes més importants que ha d'afrontar l'Espai Iberoamericà del Coneixement és la falta de capacitat investigadora d'una gran majoria d'universitats iberoamericanes. «Prop del 93% de les més de 4.000 universitats existents a Iberoamèrica són institucions purament docents, mentre que la universitat espanyola genera el 70% de la investigació al nostre país. Sembla, doncs, evident que les universitats espanyoles hem d'assumir un clar lideratge per a equilibrar aquestes dues realitats», ha assegurat.

En la inauguració del curs d'estiu han participat també el secretari autonòmic d'Universitats i Recerca de la Generalitat Valenciana, Rafael Tabares, i el vicepresident de la Fundació CyD, Francesc Solé. Durant la seua intervenció, Tabares ha reivindicat la funció crítica de la universitat i la promoció de la interdisciplinarietat, mentre que Solé ha encoratjat a analitzar junts els problemes de les universitats iberoamericanes per a buscar solucions i reptes.

Notícia publicada a Facebook | Twitter | LinkedIn UJI - LinkedIn CRUE