UJI

Les persones malaltes constaten el valor d'una bona comunicació entre el personal medicosanitari i els pacients

18/07/2019 | SCP
  • Recurs d'imatge
    FOTO: Damián LLorens

Els pacients, familiars i professionals que han participat en la taula redona de la tercera jornada del curs «Comunicació per a la salut centrada en les persones: cap a un abordatge interdisciplinari» de la Universitat d’Estiu de l'UJI, moderada per l'especialista en Psicologia Clínica de la Universitat de València Vicenta  Almonacid, han coincidit a assenyalar el valor i la positiva repercussió que té una fluida comunicació entre els professionals sanitaris i les persones malaltes.

En la primera intervenció, la infermera i pacient, Matilde Saurí, ha explicat el treball desenvolupat des de l'Associació Carena, de la qual també és presidenta, una agrupació sense ànim de lucre que proporciona, des de 1996, suport psicològic a persones en procés de malaltia greu, final de vida o dol, i als seus familiars. Saurí ha assegurat que és un «contrasentit que no existeixi formació en comunicació dels professionals sanitaris quan el seu treball és estar contínuament amb les persones» i s'ha demanat que s'incloguin assignatures o mòduls que les contemplin, com ja s'ha fet en la universitat pública de Castelló.

Feli, pacient oncològica des de fa quasi dos dècades, ha explicat que al principi de la seua malaltia necessitava «empatia i afecte per part del personal medico-sanitari» però que en aquest moment el que valora són tres coses «el rigor i la informació detallada; la rapidesa en els canvis de tractament; i una franquesa i sinceritat quan t'expliquen els efectes secundaris i les expectatives». Feli ha indicat també que la confiança i la seguretat amb el personal sanitari afavoreix l'adaptació del pacient a la seua malaltia i ha reclamat més informació respecte als efectes secundaris dels tractaments i a les alternatives que existeixen per a millorar el benestar del pacient.

En el cas d'Ana, malalta de càncer d'ovari, la comunicació amb el responsable del seu tractament no ha estat tan fluida i li ha costat fer-li entendre que ella, com a afectada, necessitava molta informació sobre el seu tractament, els seus efectes i les expectatives, «encara que no canviaria de facultatiu» ha assegurat. En la seua opinió, els professionals disposen de poc temps per a revisar els expedients, «trobo a faltar que els metges tinguin temps per a revisar la història i les teues circumstàncies una mica abans que entres en la consulta». Considera important l'afecte i la proximitat de l'equip medico-sanitari, encara que «és difícil, entre les visitis programades, realitzar consultes puntuals sobre els efectes secundaris».

Per a Manuel, l'experiència comunicativa en els seus diferents processos ha estat una mica negativa, perquè ha tingut la impressió que no se li ha fet arribar tota la informació necessària per a prendre les decisions més concordes amb la seua forma de pensar i que, fins i tot, a vegades, la informació proporcionada li ha creat més dubtes que solucions. Manuel va permetre que es gravés una de les seues intervencions en vídeo per a mostrar-la en un congrés perquè «és fonamental l'intercanvi d'experiències per a avançar en els tractaments».

Finalment, Matilde, familiar d'una persona que va sofrir un aneurisma, ha relatat una experiència esquinçadora en què ha explicat que si escau s'han barrejat una possible mala praxi amb manca d'informació sobre les alternatives i conseqüències sobre cadascuna d'elles. Matilde ha comentat que faria falta que el personal mèdic fos més conscient que «darrere de les malalties hi ha persones» i que és necessària molta més formació en comunicació per a oferir respostes «a les persones malaltes i també als familiars».

Després d'un debat entre els assistents i els participants en la taula, un dels directors del curs, el professor Vicent Montalt, ha assegurat que «la paraula és terapèutica i contra terapèutica i les paraules queden en la memòria cognitiva i emocional». Montalt ha indicat que «l’efectivitat de la comunicació passa per l'afectivitat, i que sense aquesta, la comunicació no és eficaç».

Imatges de la taula

Vídeo en diferents formats

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions