26/06/2019 | SCP

•  congres-pau _MG_0644

Foto: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I ha celebrat el I Congrés Internacional Drets de Xiquetes i Xiquets i Cultura de Pau, organitzat per ILEWASI i la Càtedra Unesco de Filosofia per a la Pau, en el qual s’han abordat, al llarg de tres dies, temes innovadors per a contribuir a les cultures de pau com són la imaginació, la creativitat, la vulnerabilitat, l'educació per a la pau o la transformació pacífica de conflictes.

La inauguració ha sigut a càrrec de la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez; la directora del congrés, Sofia Herrero, i la directora d’ILEWASI, Begoña Ramos.  La vicerectora ha destacat que l’UJI té el compromís de formar en l'educació per a la pau però «no sols ha de ser part d’una educació formal, sinó també informal, a través de les famílies o associacions perquè és responsabilitat de tota la societat». A més, ha destacat el caràcter internacional i l’impacte social del congrés atès que els assistents provenen més de 20 països diferents com ara Eslovàquia, Jordània, Ucraïna, els Estats Units, la Xina, Àustria, Veneçuela, Guatemala o Mèxic, entre altres nacionalitats.

A continuació, Sonia París, directora de la Càtedra Unesco de Filosofia per a la Pau ha abordat el tema de la creativitat relacionada amb la cultura de pau i els xiquets i xiquetes destacant la importància de la metodologia en l’educació per a fomentar la creativitat. Així, ha assenyalat que s’hauria de passar d’un model on s’estableix una jerarquia molt diferenciada entre professorat i estudiantat i en el qual l’alumnat es limita a repetir el contingut sense qüestionar-lo a un model més dialògic i participatiu. «La pedagogia dialògica ens permet introduir noves metodologies, donar valor i considerar la veu de l’estudiantat, així com introduir nous continguts relacionats amb la pau», ha apuntat París.

Finalment, ha assenyalat que la pràctica de la creativitat en l’àmbit de la pau requereix treballar en aspectes com l’empatia, la comunicació o el reconeixement mutu.

Fotografies