La Universitat Jaume I clausura el vintè curs de la Universitat per a Majors La professora Rosario Vidal ha sigut l’encarregada d’impartir la lliçó de cloenda

20/06/2019 | SCP

El curs 2018-2019 de la Universitat per a Majors s’ha clausurat al Paranimf de la Universitat Jaume I en un acte presidit per la rectora de l’UJI, Eva Alcón, que també ha comptat amb la presència de representants de l'Ajuntament de Castelló, del Consell Social, de la directora acadèmica de la Universitat per a Majors, Elsa González, i de la coordinadora d'aquest programa, Pilar Escuder. La lliçó de cloenda, amb el títol «L'impacte del quotidià: entre la llegenda urbana i el coneixement científic», ha sigut a càrrec de la professora Rosario Vidal, catedràtica d’Enginyeria de l’UJI.

Durant aquest curs el programa de formació permanent de l'UJI ha comptat amb 1.045 estudiants: 715 estudiants han estat presents al campus de la Universitat a Castelló (265 de grau i 450 de postgrau) i 330 a les Aules per a Majors de les diferents seus (Seu de l'Interior, dels Ports, del Nord i del Camp de Morvedre).

Cal destacar els següents punts del programa formatiu: formació acadèmica de qualitat, flexible, participativa i col·laborativa; docència de capacitació a l’estudiantat en TIC, llengües, habilitats personals i cap al benestar físic i psicològic; creació de xarxes de coneixement: WikiSènior, revista Renaixement i Biblioteca Virtual Sènior; i investigació en àmbits d’envelliment actiu, pedagogia aplicada a adults, i ús de les TIC en persones majors.

La Universitat per a Majors, dins del seu vessant d’investigació i en el context europeu dels programes Erasmus+, té en l’actualitat dos projectes que promouen la innovació en eines i models pedagògics adreçats a persones majors. Durant aquest curs s’està treballant en tres projectes: CLEAR, recursos per a la formació i reutilització del coneixement en una economia circular; TICTac+55, tècniques d’aprenentatge combinades amb les TIC per a majors de 55 anys i Online Training: the treasure within (OnTrain), amb la inspiració de l'informe Delors de la UNESCO de 1996 «Learning; the treasure within». En el projecte OnTrain es pretén fer explícit i explotable el tresor que també té l'educació en línia.

Cal recordar que la Universitat per a Majors ha celebrat enguany el seu vintè curs. Actualment, el programa de formació permanent per a persones majors de 55 anys està plenament consolidat i amb permanent esperit de millora, avanç i adaptació. L’oferta acadèmica conté un graduat, amb una estructura troncal i comú per a tots els estudiants; i un postgraduat que permet que l’alumnat seguisca formant-se en aquells itineraris que li resulten més interessants i adequats als seus requeriments acadèmics i personals. I, finalment, per a no discriminar ni per territori ni per edat s’ofereix un curs de Ciències Humanes i Socials en sis municipis del nostre entorn geogràfic. Aquesta oferta es complementa amb cursos d’aptituds tecnològiques i lingüístiques, activitats de dinamització i tallers.

En la seua intervenció, la rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha explicat que «conec aquest programa des del seu naixement i he tingut la sort de poder formar part del seu professorat. Conec, per tant, de primera mà el seu esperit permanent de millora, la seua capacitat d’adaptació i tots els avanços que ha fet al llarg d’aquests anys. Com a universitària i com a rectora, m’enorgulleix molt la versatilitat que ha tingut aquest programa per a oferir itineraris formatius que siguen atractius per a tot tipus de persones amb interessos diferents i, sobretot, que s’ha articulat amb l’objectiu de no discriminar a ningú ni per territori ni per edat, amb una oferta educativa que s’estén per sis municipis del nostre entorn geogràfic».

La rectora ha destacat la vitalitat i la força de la Universitat per a Majors, «que compleix 20 anys amb una energia envejable que ve de totes i tots vosaltres, perquè l’alumnat de la Universitat per a Majors sou la nostra força tractora. La vostra curiositat intel·lectual, la vostra set insaciable de saber és el motor que mou aquesta nau imparable que és la Universitat per a Majors». «Gràcies, per tant, a totes i a tots per aqueixa vocació juvenil que manteniu, per aqueixa ànsia per seguir aprenent. Sou un exemple per a totes les generacions, la vostra,i sobretot les futures. Seguiu així per molts anys».

Per a finalitzar, Alcón ha afirmat que l’UJI «sempre mantindrà la porta oberta per a totes i tots vosaltres. Millor que ningú ja sabeu que no hi ha edat ni moment únic per a la formació. Que l’educació no és una meta, sinó un camí que es pot recórrer durant tota la vida. I en aqueix camí, per arribar més lluny, per arribar més ràpidament, podreu comptar sempre amb la Universitat Jaume I, la universitat pública de Castelló».