Almenara ret homenatge a la catedràtica de Química Física i Analítica de l’UJI Rosa Llusar

10/05/2019 | SCP

L’Ajuntament d’Almenara ha retut homenatge a la científica almenarenca i catedràtica de Química Física i Analítica de la Universitat Jaume I, Rosa Llusar Barelles, en reconeixement a la seua trajectòria professional com a investigadora de destacat prestigi internacional. A l’acte, que s’ha celebrat dins de la II Setmana de la Ciència Ramón Lapiedra al Centre Municipal de Cultura d’aquesta localitat de la Plana Baixa, Rosa Llusar ha estat acompanyada pels seus familiars, amistats i companys de treball, entre ells la rectora de l'UJI, Eva Alcón, i el vicerector d'Investigació i Transferència, Jesús Lancis.

Rosa Llusar Barelles és llicenciada en Químiques per la Universitat de València amb premi extraordinari de llicenciatura. La seua recerca doctoral se centra en la química de sulfurs de molibdè i wolframi i és doctora per la Universitat de València en 1987 i per la Universitat de Texas A&M (EUA) en 1988 sota la direcció del professor F. Albert Cotton. Després de treballar durant tres anys com a tècnica superior en la secció de recerca i desenvolupament d'una planta de producció de caprolactama a Castelló, en 1993 accedeix a una plaça de professora interina en el Departament de Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I, en 1995 passa a ser professora titular de Química Física i en 2009 catedràtica.

Des de llavors ha desenvolupat la seua activitat docent en la llicenciatura i ara Grau en Química dins de l'àmbit de la química física (quàntica, espectroscòpia, termodinàmica, cinètica, electroquímica, etc.). Actualment, imparteix l'assignatura «Nanomaterials» en el Màster en Química Aplicada i Farmacològica de la Universitat Jaume I. Ha sigut professora visitant en la Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile), la Universitat d'Angers (França), la Universitat de Rennes (França) i en la Universitat Estatal Paulista (el Brasil) en 2015.

La professora Llusar lidera, des de la seua creació en 1998, el Grup de Recerca de Materials Moleculars de l'UJI (http://www.grupo-rllusar.uji.es/). La seua recerca està centrada en la química de clústers metàl·lics amb especial èmfasi en les seues propietats fisicoquímiques de cara al desenvolupament de nous materials moleculars multifuncionals amb aplicacions d'interès tecnològic en catàlisi, electrònica molecular i medicina.

Fins avui, ha dirigit deu tesis doctorals, sis d'aquestes amb esment de doctorat europeu o internacional i una realitzada en cotutela i defensada en la Universitat Central de Veneçuela. És coautora de més de cent cinquanta articles en revistes científiques internacionals indexades. L'Institut Nikolaev, pertanyent a l'Acadèmia Russa de les Ciències, ha reconegut la seua labor investigadora i de cooperació atorgant-li el juny de 2012 el títol de doctora honoris causa. El Consell Social de la Universitat Jaume I la va guardonar en 2015 amb el XVII Premi a la Trajectòria Investigadora.

En l'àmbit de la gestió universitària, ha exercit com a vicerectora de Recerca de la Universitat Jaume I des de juny de 2006 durant quatre anys i com a directora dels Serveis Centrals de Recerca Científica des de juny de 2010 fins a setembre de 2014. A més, és membre electe de l'Acadèmia de les Ciències (EUROASC).

Notícia publicada a Facebook | Twitter | LinkedIn