El Màster de Rehabilitació Psicosocial en Salut Mental Comunitària de l’UJI analitza en una jornada els reptes, nous enfocaments i experiències en aquest àmbit

12/04/2019 | SCP

•  master-rehabilitacio-psicosocial M_Rehabilitacio_Psicosocial__DLL54_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha acollit la I Jornada Internacional del Màster Universitari de Rehabilitació Psicosocial en Salut Mental Comunitària, una trobada en la qual professionals d’aquest àmbit, professorat i alumnat han debatut sobre els reptes de futur i han compartit experiències i projectes.

La inauguració ha sigut a càrrec de la rectora de l’UJI, Eva Alcón; la vicedegana d’Ordenació Acadèmica de la Facultat de Ciències de la Salut, Carmen Pastor; el  president de la Federació Espanyola d’Associacions de Rehabilitació Psicosocial, Martín Vargas; la presidenta de la Federació Valenciana de la Confederació de Salut Mental d’Espanya, Rosa Bayarri; el president de l’Associació Espanyola de Neuropsiquiatria, Mikel Munárriz, i el director de la jornada i professor del Departament d’Empreses i Màrqueting, Miguel Ángel Gimeno.

La rectora ha posat de relleu com els trastorns mentals cada vegada són més freqüents a la societat i, per això, «la Universitat ha d’estar preparada i ser capaç de donar resposta amb solucions adaptades a les necessitats dels pacients. No té sentit que la investigació es quede al laboratori, cal transferir el coneixement a la societat», ha apuntat. A més, ha destacat la trajectòria de set anys que té el màster, «un projecte consolidat, acreditat i amb prestigi en l’àmbit nacional i internacional», ha assenyalat Alcón. En aquesta línia, la resta de membres de la taula han subratllat el caràcter interdisciplinari del màster, així com la seua la visió integradora del món professional, l’acadèmia i els familiars i usuaris.

A continuació, Lucy Johnstone, investigadora i coordinadora del model «Marc poder, amenaça y significat», del Regne Unit, ha oferit una conferència en la qual ha presentat aquest marc com una proposta conceptual per a la comprensió del sofriment alternativa a la visió recollida en els sistemes de classificació a l’ús.

Segons ha explicat Johnstone, aquesta proposta es basa a crear una narrativa personal del pacient centrada en dos tipus d’evidència: la teoria del professional a partir de l’experiència i investigació clínica i l’evidència de l’experiència de les persones. «Del que es tracta és de veure com la persona ha arribat a tenir aqueix sofriment més enllà del diagnòstic», ha apuntat.

Així, ha assenyalat que les persones passen per episodis difícils, com ara situacions de discriminació, abús, o violència i això els pot afectar i generar respostes davant d'aqueixes amenaces. «El que fem és veure la història de la persona i entendre els símptomes com mecanismes de defensa i reaccions davant circumstàncies difícils. En lloc de preguntar-te què té, et preguntes què ha passat», ha apuntat la investigadora.

El màster és una iniciativa conjunta de l'UJI i la Federació Espanyola d'Associacions de Rehabilitació Psicosocial (FEARP), la Confederació Salut Mental Espanya, l'Associació Espanyola de Neuropsiquiatria-Professionals de la Salut Mental (AEN) i Albero Artesanos.