Publicacions de l’UJI presenta el llibre «Calleja. Guerra, botín y fortuna» de Juan Ortiz

21/03/2019 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I ha presentat la novetat editorial de la col·lecció «Amèrica» Calleja. Guerra, botín y fortuna de Juan Ortiz Escamilla, investigador de la Universitat Veracruzana (Mèxic). L’acte de presentació ha sigut a càrrec de Manuel Chust, catedràtic d’Història Contemporània de l’UJI, i l’autor.

Chust ha destacat la llarga trajectòria d’investigació de l’autor i la seua virtut al «rescatar al personatge de Félix María Calleja, un dels vilans de la historiografia nacionalista mexicana, per a traure’l d’aqueixa visió nacionalista i situar-lo en un context més acadèmic i científic». Així mateix, ha subratllat la importància d’editar aquest llibre a Espanya perquè «és un dels pocs llibres que estudia al personatge a la Guerra però també després i d’aquesta forma es fa una doble lectura americana i espanyola. Quan s’intercala la història d’Amèrica i l'espanyola obtenim una història més rica».

Per la seua part, Juan Ortiz ha mostrat la seua satisfacció per poder publicar el seu segon llibre a l’UJI i ha explicat la gran experiència que ha suposat escriure aquesta publicació sobre el «segon conquistador de Mèxic». A més, en la seua intervenció ha fet un repàs de la trajectòria vital de Calleja, centrant-se especialment en com va acumular capital i es va convertir en gran propietari.

La publicació també es presentarà aquests dies a l’Eliana, la Universitat de Salamanca i la Universitat Complutense de Madrid.

La faceta més coneguda en la història de Mèxic del capità general Félix María Calleja és la del vilà suprem en la Guerra d'Independència Mexicana de 1810. No obstant això, sobre Calleja hi ha molt més a dir, especialment perquè forma part de la història de Mèxic i d'Espanya. Cal destacar en aquest llibre, la nova aportació que Calleja va transferir a la península: ingents quantitats de capitals que es van convertir en extenses propietats a les províncies valencianes durant els anys vint i trenta del vuit-cents.