L’UJI i Reciplasa renoven el conveni de la Càtedra de Gestió de Residus Urbans

07/03/2019 | SCP

•  renovacio-catedra-reciplasa-uji Conveni_Reciplasa_DLL43_in

FOTO: Damián LLorens

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i el president de Reciplasa, Ignasi Garcia, han signat dimecres 6 de març de 2019 la renovació del conveni de la Càtedra Reciplasa de Gestió de Residus Urbans de la universitat pública de Castelló, que continuarà dirigida pel catedràtic de Química Analítica i secretari de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües, Félix Hernández.

La càtedra té com a objectius generals el foment de la docència, la investigació, la difusió del coneixement i la innovació en el sector de gestió i tractament de residus sòlids urbans. A més de les activitats d’interès general que s’organitzen com jornades, congressos o conferències, el conveni de renovació de la càtedra contempla el desenvolupament de dos projectes d’investigació: un sobre el control de contaminants orgànics en les aigües de l’entorn de la planta que executarà l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües i un altre sobre la catalogació de CSR i la seua utilització en instal·lacions que realitzarà el Grup d’Investigació en Enginyeria de Residus (INGRES).

Després de la firma, el president de Reciplasa i vicealcalde de Castelló, Ignasi García, ha comentat que «el consorci té uns grans reptes, com és la reducció dels rebuigs, i treballar per frenar el canvi climàtic i la col·laboració de la universitat és cabdal, perquè ens guia a l’hora de fer els estudis i ens ajuda a divulgar i a informar i conscienciar la ciutadania, principalment els més menuts».

Per la seua banda, la rectora Eva Alcón ha comentat que és molt satisfactori per a la universitat renovar la col·laboració i «donar-li un nou impuls a la transferència, perquè és important que els resultats de les investigacions arriben a tota la societat i contribuir, d’aquesta manera, al progrés social, econòmic i humà». Alcón ha agraït la confiança dipositada en els grups d’investigació, que tenen una llarga trajectòria de treball en aquest àmbit.

A l’acte també ha assistit Modesto Fabra, vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació; Jesús Lancis, vicerector d’Investigació i Postgrau; Félix Hernández, director de la Càtedra; Fernando Albarrán, director tècnic de Reciplasa; Antonio Gallardo, responsable del grup d’investigació INGRES, i Carlos Sales, membre del IUPA.

QUÈ FEM AMB EL FEM?

Una de les activitats que realitza la Càtedra amb la col·laboració del CEFIRE de Castelló i el Seminari d’Educació Ambiental és «Què fem amb el fem?», un concurs adreçat a l’estudiantat preuniversitari amb el propòsit de fomentar en els centres d'ensenyament mitjà una major conscienciació sobre la gestió responsable dels residus urbans. Els treballs, que poden presentar-se en valencià, castellà o anglès, cal enviar-los juntament amb el formulari d’inscripció que hi ha a la pàgina de la càtedra, al correu electrònic catedrareciplasa@uji.es fins al 3 de maig de 2019. Els premis es donaran a conèixer el 24 de maig i es lliuraran durant el mes de juny a la universitat pública de Castelló.

«Què fem amb el fem?» és un concurs en què es pot participar amb maquetes, còmics, vídeos, relats o treballs d’investigació que pretén desenvolupar la creativitat i l’expressió de coneixements científics, matemàtics i tecnològics, mitjançant diferents llenguatges artístics per tal de fomentar una ciutadania críticament activa i responsable per avançar cap a un model de societat més sostenible. Està adreçat a tots els nivells educatius: infantil, primària, secundària i educació especial als quals se’ls convida a reflexionar per a prendre consciència sobre la importància que té la gestió dels residus sòlids urbans en la nostra societat. Alguns dels temes proposats són l’economia circular, la recollida selectiva, l’impacte dels residus, la tecnologia de residus o la seua valorització com a recurs, i aspectes al voltant de les «4R»: reduir, reciclar, reutilitzar i recuperar.

Imatges de l’acte

Web de la Càtedra: http://catedrareciplasa.uji.es/