«Sols amb igualtat serem millors» presenta a l’UJI quatre projectes artístics per fomentar la inclusió social de les persones amb discapacitat

20/12/2019 | SCP

•  sols-amb-igualtat-serem-millors AG_Presentacio_Projecte_19DLL61_IN

FOTO: Damián Llorens

«Sols amb igualtat serem millors» és el títol del projecte presentat dijous 19 de desembre de 2019 per a l’alumnat de quart curs del Grau en Administració i Direcció d’Empreses (ADEM) en la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques de la Universitat Jaume I. Un projecte que agrupa una sèrie de treballs que mitjançant la gestió i la creació d’obres d’art té l’objectiu de conscienciar de la necessària inclusió de l'alumnat amb alguna discapacitat en els centres educatius o en l'àmbit laboral.

El projecte «tracta de desenvolupar quatre campanyes de màrqueting sobre dues causes socials: una sobre les persones amb discapacitat física i les barreres físiques i mentals que han d’afrontar quotidianament, i una altra sobre la gent amb discapacitat intel·lectual per tal de millorar la inclusió en els mons educatiu i laboral d’aquest col·lectiu», explica el seu coordinador, el professor de Màrqueting Social i Polític del Grau en ADE de l’UJI Vicent Tortosa.

Per a dur a terme aquesta iniciativa, l’alumnat de quart d’ADE ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Síndrome de Down Castelló, la Fundació Maset de Frater de Castelló, els centres d'educació secundària com l'IES La Plana de Castelló, l'IES Cabanes, l'Escola d'Art i Superior de Disseny de Castelló i de l’estudiantat del Grau de Publicitat i Relacions Públiques de l’UJI.

Alumnat i institucions s’han implicat en el projecte realitzant una sèrie d’obres d’art que segons entén Tortosa «són l’instrument més adient per a poder aconseguir aqueixa conscienciació social que provoque un canvi d’actituds i comportament cap a les persones amb discapacitat».

El primer projecte exposat ha tractat sobre les barreres mentals que es troben les persones amb discapacitat física, per part d’altres que pensen que amb una discapacitat física no es pot dur una vida normal. Per a il·lustrar-ho, la Fundació Maset de Frater ha exhibit una obra de teatre de cinc minuts on el món és al revés i els discapacitats sobreprotegeixen les persones físicament normals.

Una altra de les propostes ha sigut un vídeo de l’alumnat de secundària de l’IES Cabanes, centrat en les barreres arquitectòniques que condicionen la vida diària dels discapacitats físics al seu poble.

Per a millorar la inclusió educativa de les persones amb discapacitat intel·lectual, l’alumnat del Grau en Publicitat i Relacions Públiques ha fet un producte audiovisual que reflecteix en una entrevista a dues mares: una, mare d’un discapacitat intel·lectual, i una altra, mare d’un alumne sense aquesta discapacitat.

El darrer projecte, que ha comptat amb la col·laboració de l’empresa Iproma, laboratori d’anàlisi mediambiental que dóna feina a alguns treballadors amb discapacitat intel·lectual, als quals han entrevistat, també tracta aquest tipus de discapacitat, però en aquest cas se centra en com millorar la seua inclusió laboral. En aquesta mateixa línia l’alumnat de Publicitat ha fet dos vídeos que s’han exposat.

L’acte ha sigut presentat per la vicerectora d'Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez, que ha agraït la participació de tots els implicats per a contribuir a fer una societat més participativa on no tinga cabuda cap tipus de desigualtat, ni en l’educació ni en cap altre àmbit. Rodríguez ha donat pas a Olga Carbó, coordinadora de la Unitat de Diversitat i Discapacitat de l'UJI, que ha donat les gràcies al coordinador pel seu treball perquè la comunitat universitària siga sensible a la diversitat, i a tots els participants per involucrar-se en una qüestió tan important per a la nostra societat.