Experts alerten de la necessitat de canviar urgentment el model econòmic actual cap a un més sostenible

11/12/2019 | SCP

•  jornada-cooperacio XXII_Jornades_Cooperacio_19DLL06_in

FOTO: Damián LLorens

Les XXII Jornades de Cooperació Internacional i Solidaritat han reunit a la Universitat Jaume I a experts que han analitzat la contradicció i la compatibilitat entre el creixement econòmic i la sostenibilitat del planeta.

La presentació de les jornades ha sigut a càrrec del vicerector d'Internacionalització i Cooperació de l'UJI, Joan Antoni Martín, qui ha assenyalat que les jornades tracten temes «que lamentablement no passen de moda i segueixen en la palestra, la qual cosa vol dir que encara no estan resolts. L'objectiu és continuar treballant i debatent sobre el punt necessari per a ajustar la satisfacció del creixement empresarial amb la sostenibilitat del planeta».

A continuació, s'ha debatut sobre la situació real entre l'activitat de l'empresa i el seu impacte social i ecològic en una taula redona en la qual ha participat Ramón Ruiz, de la Universitat de València; Joan Ramón Sanchis, de la Càtedra EBC GVA‐Universitat de València; Carlos Taibo, de la Universitat Autònoma de Madrid, i Andrés Piqueras, de la Universitat Jaume I.

Ramón Ruiz ha exposat els conceptes bàsics per a entendre la situació de conflicte des de la perspectiva de la teoria econòmica. Per la seua part, Joan Ramón Sanchis ha destacat la importància de les repercussions ecològiques i socials posat que «la màxima de les empreses és el creixement econòmic, és l'objectiu final i total, i es realitza a costa d'aplicar polítiques socials indignes i negatives». En aquest sentit, ha defensat que «el creixement econòmic no hauria de ser un objectiu en si mateix sinó més aviat un mitjà o instrument al servei de la qualitat de vida de les persones». Així, ha instat a «canviar de manera irremeiable el model econòmic actual ja que el sistema empresarial en el qual vivim està basat en la precarietat de l'ocupació i el malbaratament de recursos». De la mateixa manera, ha declarat que dins del mateix sistema capitalista existeixen empreses que no funcionen amb les mateixes màximes que la resta, encara que «sí que és cert que tenen un pes molt reduït, estan creixent i aporten un polsim de positivisme en l'escena empresarial i el marc actual».

D'altra banda, Carlos Taibo ha advertit que el creixement econòmic actual «no genera cohesió social, la seua relació amb la creació de llocs de treball és més nuvolosa del que poguera semblar i es tradueix molt sovint en agressions mediambientals irreversibles que propicien l'esgotament de recursos bàsics». Taibo també ha assenyalat el «poc sentit comú» que té la cerca del creixement econòmic il·limitat enfocat dins d'un planeta de recursos limitats, i ha postil·lat que per a mantindre les activitats econòmiques que existeixen hui dia a Espanya es necessiten tres vegades els recursos naturals i socials del territori de tot el país.

Finalment, Andrés Piqueras ha remarcat que «la realitat és que ja no hi ha marge, els recursos es van acabant i cada vegada necessitem més esforç energètic per a extraure-ho». També ha asseverat que el punt de no retorn «està a prop i la situació de col·lapse natural per la sobreexplotació dels recursos naturals que necessita l'activitat empresarial és inevitable». Així mateix, ha apuntat que «el valor de tot el nostre sistema econòmic, des de les inversions als bons, passant pels crèdits i el sistema de finances, tot està basat en que l'economia creixerà en el futur», una deducció que implica que «una gran part dels guanys futurs ja les tenim gastades i endeutades, vivim de menjar-nos el possible futur i, per tant, dels recursos que necessitarem llavors per a generar el valor que ens permetrien retornar aqueix deute».