Oltra: «Les polítiques d'autonomia personal i envelliment actiu han de garantir un vida digna i de qualitat a totes les persones majors»

10/12/2019 | SCP

Les universitats de Castelló, València i Alacant han plantejat les línies estratègiques del Pla Valencià d’Envelliment Actiu.

La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha destacat la necessitat de dissenyar polítiques d'autonomia personal i envelliment actiu «efectives i raonables» que garanteixin unes condicions de vida «dignes, felices i de qualitat a totes persones majors».

La vicepresidenta ha presentat la jornada de treball per a dissenyar i aprofundir en l'estratègia valenciana d'envelliment actiu i lluita contra la solitud no desitjada 2020-2025, una eina «dinàmica i eficaç» que, segons el parer d'Oltra, marcarà les polítiques orientades al fet que les persones majors «continuïn gaudint al màxim de la vida de la millor manera possible i acompanyades de tota la societat».

«L’estudi per a l’establiment de les línies estratègiques del Pla Valencià d’Envelliment Actiu» ha estat coordinat pel Grup d’Investigació Social Innova i l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local de la Universitat Jaume I de Castelló, junt amb els grups GESinn de l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local de la Universitat de València i el grup GITSS de la Universitat d’Alacant.

L'augment de la població major de 65 anys, que aquest any representa el 19'5% dels valencians i valencianes, requereix «replantejar, repensar i planificar noves polítiques públiques per a atendre aquesta nova realitat» ha assegurat la vicepresidenta.

Oltra s'ha referit a les dades de l'Organització Mundial de la Salut que situa a Espanya com el tercer país del món amb major esperança de vida només per darrere del Japó i de Suïssa, amb una mitjana de 85,7 anys en el cas de les dones espanyoles i els 80,3 anys d'edat en el cas dels homes.

No obstant això, ha assenyalat la vicepresidenta, s'estima que més de 2,5 milions de persones majors se senten soles. Es tracta, ha assegurat, de «una realitat terrible que arriba gairebé al 40% de les persones majors de 65 anys, la majoria dones, trobant-nos, igual que passa amb la pobresa, amb una feminització de la solitud no desitjada». Aquesta situació d'aïllament desemboca moltes vegades «en problemes de relacions amb l'entorn, ressentiment, depressió, tristesa i ansietat».

Estratègia 2020-2025

En aquesta línia la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha decidit abordar aquesta situació i dissenyar un pla de de mesures i iniciatives que serveixi de full de ruta «per a impulsar polítiques orientades a fer que les persones majors puguin gaudir de la plenitud de la vida, de la tranquil·litat i del temps lliure, per a cuidar-se i per a afrontar nous reptes que els facin sentir-se bé, Perquè el que fa que una vida sigui plena no és la seua durada, sinó la seua qualitat».

Dins d'aquestes noves polítiques del Consell s'emmarca l'Estratègia valenciana d'envelliment actiu i lluita contra la solitud no desitjada 2020-2025' que parteix d'un informe de la Universitat Jaume I. Està centrada en cinc línies de treball:

- Inclusió i acció dels serveis públics: es tracta de traslladar les mesures del Pla Valencià d'Inclusió i Cohesió Social des d'una perspectiva de les persones majors per a facilitar-los l'accés universal als serveis públics de tot tipus.

- Convivència i solidaritat generacional: desenvolupar programes de convivència en els barris i ciutats per a fer possible la relació entre persones de totes les edats i projectes de dinamització comunitària a través de la xarxa de Centres Especialitzats d'Atenció a Persones Majors.

- Autonomia personal i bons tractes: relacionada amb tots els programes que es desenvolupen des de la Generalitat per a prevenir la no institucionalització de les persones i la prevenció i atenció dels maltractaments.

- Participació: un eix que es desenvoluparà conjuntament amb el Consell Valencià de les Persones Majors per a dotar de les eines necessàries el desenvolupament de programes de dinamització i participació.

- Repte demogràfic i envelliment, despoblació i migracions: es tracta d'un eix que busca arrelar les persones en els territoris. Per això, per primera vegada s'ha posat en marxa una ordre per al desenvolupament de programes d'envelliment actiu i de dinamització del món rural.

A la jornada de treball ha assistit personal tècnic de l'Administració, representants d'associacions empresarials, comercials, entitats locals, associacions de pensionistes i de persones majors. La vicepresidenta ha animat a tots i a totes a treballar «amb intensitat i amb entusiasme perquè el resultat d'aquesta jornada sigui productiva».

Informació i vídeo proporcionat per la GVA