L’UJI promou la col·laboració amb la Universitat de Goa i entitats del Tercer Sector a l’Índia

25/11/2019 | SCP

La investigadora Rosana Peris, codirectora del Màster Universitari de Cooperació al Desenvolupament de la Universitat Jaume I i la tècnica Carmina Peñarrocha del Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació, del projecte «Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en la Universitat Jaume I: Educación (ODS 4) y Alianzas (ODS 17) para fortalecer la Igualdad de Género (ODS 5) en el pueblo adivasi del estado de Goa (L’Índia), han visitat durant el mes de novembre aquest estat indi amb l’objectiu d’ampliar la xarxa d’entits que col·laboren en les pràctiques externes del màster i donar a conèixer, com ambaixadores UJI, la universitat pública de Castelló entre les entitats del tercer sector i la Universitat de Goa.

La representació universitària va iniciar la seua visita amb una entrevista amb el provincial dels jesuítes de Goa, Roland Coelho, acompanyat per Simon Fernandes i altres membres de la comunitat, on s’ha concretat la firma d’un conveni de pràctiques amb el màster i la intervenció del professor Fernandes com a ponent en la quarta Jornada GlobCons. Més tard, van mantenir una reunió amb Varun Sahni, rector de la Universidad de Goa, acompanyat per Koshy Tharakan, de l’área de Relacions Internacionals, on van  mostrar el seu interés en la realització d’activitats conjuntes amb l’UJI com les pràctiques internacionals del màster o la participación en projectes europeus liderats per la universitat castellonenca.

En l’àmbit de la investigació, Rosana Peris es va reunir amb les professores Shaila Desouza i Priyanka Velip, del Departament d’Estudis de la Dona, per tractar la seua incorporació a l’estudi «Gender relationships in Adivasi Communities», que realitzen Rosana Peris, Sonia Agut, Carmina Peñarrocha i Raquel Agost. Priyanka Velip pertany a la comunitat tribal adivasi, objecte de l’estudi. Per últim, la tècnica Carmina Peñarrocha ha impartit en aquesta universitat la conferència «Rescuing the Identity of the Adivasis from their Invisibility. The Encounter between Jesuits and the Indigenous Peoples of India» i el Quepem College, adscrit a ella i situat en terres tribals, la xerrada «The indigenous peoples of India and their relationship with other identities».

Dins de les activitats realitzades amb organitzacions del Tercer Sector, una de les accions de major impacte, quant a la relació directa amb el poble adivasi, va ser el seminari-debat amb els membres de l'ONG Adivasi Sangatna Quepem per als Drets Humans. L'equip UJI va tenir l'oportunitat de contrastar resultats de les seves recerques amb el propi poble adivasi, els qui van mostrar gran interès per les propostes que des de la universitat es feien en el si de l'activitat.

Així mateix, el grup es va desplaçar a Khotigao, on resideix la comunitat tribal Adivasi, en el sud de l'estat de Goa, per a reunir-se amb el líder tribal Devidas Gaonkar. A més de compartir experiències amb els pagesos del lloc, l'artesà més ancià del poble va mostrar el treball que realitza amb fulles de palma i bambú, que lamentablement està en vies de desaparició. Devidas Gaonkar és líder tribal i delegat en el sud de Vídeo Volunteers, organització de Drets Humans a l'Índia que facilita a les persones marginades la possibilitat de contar les seves històries.

L'estada a Goa es va tancar amb una activitat conjunta amb membres de la xarxa internacional DEEPNETWORK, una comunitat global, culturalment diversa i voluntària d'activistes per la pau, acadèmics i promotors de canvi; la participació en un seminari debat realitzat pel professor Sebastian Rodrigues, subdirector de DEEP en L'Índia i la posterior visita a Nauxim, poblat de pescadors en el riu Zuari.

La visita ha estat possible gràcies a la implicació del professor Alberto Gomes de la Universitat de Goa, actualment de la Trobe University a Austràlia, i professor de postgrau convidat de l'UJI, qui va delegar les tasques de coordinació, gestió i acompanyament en el professor Sebastian Rodrigues i Maggie Silveira, coordinadora BHARAT MUKTI MORCHA (associació d'activisme polític).