L'empresa d'Espaitec SemanticBots desenvolupa Sayobo, el primer bot de conversa per a empreses i institucions dissenyat per a millorar l'accessibilitat de persones amb discapacitat visual L'ús de sistemes d'intel·ligència artificial com Sayobo poden millorar l'accessibilitat digital i l'autogestió online de tasques a més de 253 milions de persones amb discapacitat visual en el món

26/11/2019 | SCP

SemanticBots, empresa instal·lada al Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I (Espaitec) especialitzada en plataformes conversacionals (chatbots), desenvolupa sota la nova marca Sayobo, un chatbot dissenyat per a millorar l'accessibilitat digital i l'autogestió en línia a persones amb discapacitat visual.

Sayobo pot integrar-se fàcilment en qualsevol pàgina web, app o altres canals digitals de les empreses i organitzacions per a comunicar-se amb els seus clients o usuaris, fent-los més accessibles per a persones amb discapacitats visuals. El chatbot té capacitat per a contestar en diferents idiomes, tant per veu com per xat, i s'adapta a les necessitats de cada persona a mesura que s'utilitza per a fer-ho més útil a l'hora d'oferir informació o gestionar tasques des de canals digitals.

El sistema en ser desenvolupat íntegrament per un equip d'investigació universitari permet que les capes de personalització, la implementació de noves característiques i les integracions siguen més senzilles que en altres sistemes del mercat, una qüestió molt valorada per les empreses i institucions a l'hora d'implantar aquest tipus d'eines en els seus processos de transformació digital.

Ismael Sanz, expert en Intel·ligència Artificial i investigador del grup de Bases del Coneixement Temporal de l'UJI i CIO de Sayobo, assegura que «les innovacions que estem creant serviran per a facilitar l'accés a la informació digital a milions de persones que tenen aquesta classe de problemes a l'hora d'aconseguir-la. Des del principi va ser un repte que vam acollir amb il·lusió dins de l'empresa, més si cap quan descobrim de primera mà els obstacles digitals als quals s'enfrontaven persones com Marcos o Fidel, afiliats a l'ONCE, als quals véiem que podíem aportar solucions amb la nostra tecnologia i coneixements. Continuarem treballant i col·laborant amb aquestes persones i associacions per a adaptar-nos molt més a les seues necessitats».

En paraules del CEO d’AticSoft, Carlos Sánchez, empresa de desenvolupament web i màrqueting digital que està col·laborant en el disseny de l'experiència d'usuari de Sayobo: «Hui dia a les empreses i institucions no sols els n'hi ha prou amb tindre una web, sinó que el contingut digital ha d'estar personalitzat i ser accessible per a tots els públics, per això les millores que posseeix el chatbot de Sayobo facilitaran enormement aquesta labor a les empreses».

Experiència d'innovació responsable
El desenvolupament de Sayobo va sorgir arran de la participació de SemanticBots en el projecte «Cap a una innovació responsable: Els parcs científics com a motor de canvi», desenvolupat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació del Servei de Comunicació de la Universitat Jaume I, en el qual es buscava promoure la Investigació i Innovació Responsables (RRI, per les seues sigles en anglés) a través de la participació i el diàleg amb els diferents grups d'interés perquè els processos d'innovació i els resultats siguen sostenibles, desitjables i acceptables.

«La cinquena revolució industrial ve centrada en la intel·ligència artificial i sens dubte aquest és un clar exemple de com l'ús d'aquesta tecnologia pot beneficiar i ser útil tant per a les persones com per a les empreses», explica Hugo Ferrer, CEO de Sayobo.

Així, SemanticBots va decidir començar una investigació sobre quines solucions i eines estaven a la disposició de les persones amb discapacitats visuals quan busquen informació o realitzen gestions a través dels canals digitals d'empreses i institucions. Durant aqueixa investigació es va poder conéixer de primera mà els problemes als quals s'enfronten diàriament les persones amb discapacitat visual gràcies a la col·laboració i els coneixements aportats tant per professors de tiflotecnología d'ONCE Castelló i València, com de persones amb discapacitats visuals de Castelló i Gandia.
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que en el món hi ha 253 milions de persones amb discapacitat visual. D'ells, 36 milions de cecs i 217 milions amb una discapacitat moderada o greu. A Espanya, més d'un milió i mig de persones pateixen baixa visió i a Europa hi ha altres 9 milions de casos. A més d'això els experts vaticinen que el nombre de persones amb baixa visió podria triplicar-se abans de 2050, per la qual cosa solucions com Sayobo poden facilitar molt la vida d'aquestes persones a l'hora de consultar informació, realitzar compres o reserves, o realitzar qualsevol tipus de gestió des de diferents dispositius mòbils a través d'Internet.

Més informació sobre Sayobo: https://www.sayobo.io/