La Universitat Jaume I fomenta el treball en equip amb un projecte pilot d'aules col·laboratives

26/11/2019 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Universitat Jaume I ha posat en marxa aquest curs un projecte pilot d'aules col·laboratives en la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques (FCJE) amb les quals es pretén fomentar el treball en equip i dotar a l'estudiantat de les competències necessàries per a desenvolupar tasques cooperatives.

La prova pilot s'està desenvolupant des de setembre en els 14 grups de pràctiques de l'assignatura «Introducció a l'Administració d'Empreses» que s'imparteix en primer curs dels graus d'Administració d'Empreses; Finances i Comptabilitat i Economia, així com en totes les optatives de quart curs d'Administració d'Empreses. En total, 350 estudiants estan experimentant aquests laboratoris docents en els quals la disposició de mobiliari i l'ús de la tecnologia està dissenyat a la carta per a afavorir metodologies basades en el treball cooperatiu.

En l'acte de presentació, la rectora de l'UJI ha felicitat per aquesta iniciativa a la Facultat, els vicerectorats i serveis implicats, el professorat que participa i la professora del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting i impulsora del projecte, Teresa Vallet, perquè «és un exemple de treball col·laboratiu i de bones pràctiques que es podrà traslladar a altres centres». A més, ha destacat que aquest projecte d'innovació educativa «va en la mateixa línia del Pla UJI Digital, impulsat pel Consell de Direcció, per a aconseguir un aprenentatge cooperatiu, més actiu i significatiu, que és cap a on hem d'anar».

Per part seua, Vallet ha explicat que aquesta iniciativa va sorgir de la part pràctica de les assignatures del Grau en Administració d'Empreses en les quals quasi el 100% es treballa en grup. «Les aules en les quals treballàvem eren amb taules fixes en el sòl o amb taules mòbils que calia organitzar cada vegada, amb la pèrdua de temps que això suposava», ha apuntat. A partir d'aquesta problemàtica, es van buscar solucions aplicades en altres universitats i finalment s'han pogut habilitar aquest curs dos laboratoris docents fixos que reuneixen tres variables: espai, tecnologia i activitats docents per a potenciar el treball en equip, ha assenyalat Vallet.

Finalment, el degà de la FCJE, José Luis Blasco, ha destacat l'aposta de la Facultat per aquest projecte que pretén aportar un valor afegit a l'ensenyament i l'aprenentatge. Així mateix, ha subratllat l'alt nivell de satisfacció tant de professorat com de l'estudiantat.

Algunes de les característiques d'aquestes aules col·laboratives són la disposició de les taules i l'ús de tecnologia. Les taules s'agrupen per a treballar en equips de cinc o sis estudiants, les denominades estacions, que pretenen afavorir la interacció entre les persones integrants del grup per a facilitar el treball en equip. En total, hi ha huit estacions en cadascun dels dos laboratoris docents que la FCJE ha habilitat per al projecte pilot.

Cada estació disposa d'una pantalla en la qual l'estudiantat es pot connectar amb els seus ordinadors per a compartir documents o un altre tipus d'informació i realitzar cerques, inclosos vídeos que poden escoltar a través d'auriculars per a no molestar a la resta de l'estudiantat.

El professorat compta amb una taula multimèdia per a comunicar-se amb les huit estacions de treball a través de dos projectors que permeten una visibilitat total des de qualsevol punt de l'aula. Les activitats pedagògiques són el centre d'aquest model experimental d'aules en el qual l'espai i la tecnologia s'adapten perquè les tres variables potencien el treball cooperatiu de l'estudiantat.

Una vegada concloga la prova pilot, s'analitzaran els resultats i s'estudiarà si es pot ampliar a altres assignatures, titulacions i, fins i tot, a altres centres.

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions