L’ITC reuneix nombroses autoritats i representants del teixit empresarial en la celebració del seu 50 aniversari

21/11/2019 | SCP

Vídeo de l'acte (YouTube) | Servidor de Vídeo

L’Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) ha celebrat el seu 50 aniversari en un acte presidit per la rectora de l’UJI, Eva Alcón; el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig; el president de l’Associació d’Investigació d’Indústries Ceràmiques, José Castellano, i el director honorífic perpetu de l’ITC, Agustín Escardino.

L’acte s’ha iniciat amb la intervenció d’Agustín Escardino qui ha fet un recorregut històric de l’ITC des del seus orígens quan va sorgir en 1969 com a Institut de Química Técnica de Formació Professional i Investigació en el si de la Universitat de València, fins l’actualitat. A continuació,  José Duato, catedràtic del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadores de la Universitat Politècnica de València, Premi Rei Jaume I a les noves tecnologies en 2006 i Premi Nacional d'Investigació Julio Rey Pastor l'any 2009, ha impartit la conferència inaugural sota el títol «Transferencia de tecnología de los centros de investigación a la empresa» en la que ha posat de manifest els beneficis de la cooperació entre l’àmbit empresarial i l’acadèmic.

En la seua intervenció, José Castellano ha destacat la ingent labor de l’ITC per situar al sector ceràmic espanyol en l’èlit mundial i ha reivindicat un major suport de les institucions públiques per a continuar fent sostenible el model. «Continuem necessitant el finançament públic, per costejar els projectes d'alt risc i augmentar l'activitat privada, és a dir la transferència dels resultats d'investigació a les empreses, la nostra raó de ser» ha assenyalat.

Per la seua part, la rectora, Eva Alcón, ha destacat que «la història de l’ITC s’ha escrit en paral·lel a la del sector ceràmic. Una indústria clau en el desenvolupament econòmic i social del nostre territori, i amb la què la Universitat Jaume I està fortament decidida a col·laborar». «Ara més que mai, cal estretir la col·laboració entre la Universitat i l’AICE per a enfortir l’Institut de Tecnologia Ceràmica. L’ITC ha de continuar sent el referent mundial en innovació i investigació aplicada al sector de la ceràmica i la Universitat Jaume I estarà sempre al seu costat» ha afegit Alcón.

L'acte ha finalitzat amb la intervenció del president de la Generalitat València, Ximo Puig, per a qui l’ITC s’ha convertit en un model a seguir. «Sens dubte, en aquests 50 anys l'Institut de Tecnologia Ceràmica ha fet un treball excel·lent i ha contribuït de manera decisiva a consolidar un districte industrial i un sector productiu de referència mundial. Sou un model a seguir de transferència de tecnologia a les empreses ceràmiques i de generació de sistemes d'intel·ligència competitiva avançada» ha manifestat.

Durant aquest 50 anys, l’ITC ha presentat 57 tesis doctorals; publicat 696 articles científics en revistes especialitzades d’àmbit nacional i internacional; presentat 1.007 comunicacions en congressos de referència: registrat 65 patents, desenvolupat 691 projectes públics d’investigació, i altres 1.357 projectes privats amb contractes amb les empreses. També ha organitzat 491 cursos i ha impartit formació reglada a l’UJI, primer en la titulació i després en el Grau d’Enginyeria Química, on s’han format 881 professionals.