La transició energètica, eix d’una conferència organitzada per la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de l’UJI amb ATC

29/10/2019 | SCP

La Cambra de Comerç de Castelló va acollir la presentació del XV Congrés Internacional del Tècnic Ceràmic de l'Associació Espanyola de Tècnics Ceràmics (ATC), sota el títol El tècnic i la transformació digital. En l’acte, organitzat conjuntament amb la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I -que compta amb el suport de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana- es va incloure la conferència L'empresa del futur. Transformació digital, transició energètica i Indústria 4.0, a càrrec d'Eduard Calvo, professor agregat del departament de Direcció de Producció, Tecnologia i Operacions de l'IESE, on treballa com a docent tant a l'MBA com en els programes Custom.

La intervenció de Calvo va resultar molt didàctica i interessant per a un públic compost per empresaris i professionals del sector ceràmic. L’expert va insistir en el gran canvi que la digitalització introdueix en la cadena econòmica, amb afirmacions contundents: “la funció de producció serà una capa més, i no necessitaré saber molt d’ella, perquè anirem a solucions genèriques i flexibles”. A més, quant a la transició energètica va incidir en diferents iniciatives col·laboratives a nivell internacional que afavoreixen solucions de mobilitat sostenibles i amb capacitat per a satisfer tots els interessos, des de l’usuari fins a l’empresa i els objectius mediambientals. “Com a societat generem unes emissions antropocèniques, en funció de la nostra població, de la renda per capita, del PIB, de la intensitat energètica, i ens cal reduir la intensitat de la carbonització, introduïnt més energies verds i menys hidrocarburs”.

Una gran oportunitat

A la seua intervenció, Calvo va qualificar de “gran oportunitat” la transformación digital per països com Espanya, perquè els avanços de la Indústria 4.0 converteixen els costos laborals en un factor sense rellevància i per tant, desincentiven la deslocalització. “Cada vegada tindrem menys treballadors en les fàbriques, però els que hi haja seran cada vegada més qualificats, perquè caldrà professionals capaços de prendre decisions amb molta agilitat. De fet, l’agilitat és la nova eficiència”.

Prèviament a la conferència, es va presentar oficialment el congrés, que tindrà lloc els pròxims dies 6, 7 i 8 de novembre a l’Edifici de l’Escola de Doctorat y Consell Social de l’UJI. Els cinc blocs temàtics de la trobada seran: Transició energètica; Transformació digital; Tecnologies, grans formats i fabricació aditiva; Marketing i reptes de comercialització i, finalment, Nous productes. Com a novetat, els Premis ATC Impulsa reconeixeran el treball dels joves estudiants pels millors treballs acadèmics de fi de carrera relacionats amb el sector ceràmic.

En l’acte de presentació, el president d’ATC, Juan José Montoro, va destacar que “el tècnic ceràmic no va a competir contra cap tecnologia sinó que les va a liderar”. A l’acte van participar també el diputat provincial Ximo Huguet i els alcaldes de Almassora y L’Alcora, Merche Galí i Samuel Gil, així com sengles regidors de Castelló (Omar Braína) i Vila-real (Diego Vila).