La professora de l'UJI Ana M. Vernia presenta a Viena un projecte d'escola de música i arts sostenible i inclusiva

17/10/2019 | SCP

Ana M. Vernia, professora de Didàctica de l'Expressió Musical de la Universitat Jaume I, va presentar un model d'escola de música i arts sostenible en el 2nd European Music School Symposium, que es va celebrar els dies 10 i 11 d'octubre a la Universitat de Música i Art Dramàtic de Viena. El projecte titulat «Inclusió social i educativa en contextos difícils. Música i paraula» s'emmarca en la 12a Convocatòria de projectes OPI-UJI: Migració i Interculturalitat i planteja la possibilitat de crear una escola de música i arts sostenible que permeta, no sols la inclusió educativa, sinó també l'alfabetització de les arts, dirigida a la qualitat de vida en contextos desfavorables.

En la seua presentació, titulada «Interdisciplinarietat entre les escoles de música i la societat. Projectes que connecten amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible)», Vernia va explicar que «la funció de les escoles de música no sols es dirigeix a la instrucció musical, perquè la música es troba en totes les parts de la societat. Dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, el quart ODS va dirigit a l'Educació, on la música pot ser un important element d'inclusió educativa tant en persones majors, com amb adolescents o xiquets». En aquest sentit, va afegir que, també la música pot evitar l'exclusió educativa i connectar amb els diferents centres educatius col·legis d'educació primària, secundària i fins i tot universitats. «Els projectes didàctic-musicals poden ser una bona eina de connexió social i educativa, en aquest sentit, la nostra proposta es divideix en dos projectes que uneixen la millora de la qualitat de vida de les persones majors i la prevenció de la violència en els centres educatius», va apuntar.

Vernia destaca que en aquest simposi es va valorar l'aportació presentada des de l'UJI amb les crítiques favorables com la de l'Acadèmia Sibelius, que forma part de la University of the Arts, a Hèlsinki, una de les més prestigioses quant a educació musical. Va ser un important contacte per a establir línies d'investigació, col·laboració i cooperació, dirigides a les millores socials des de l'art.

La professora va concloure la seua presentació destacant el treball de la Universitat Jaume I i la importància de la música a la Comunitat Valenciana, on es concentra la major part de músics de tot el territori espanyol, a més de ressaltar la funció de les escoles de música i la seua implicació en la societat.