29/10/2019 | SCP

L’Ateneu de Natura de Castelló ha guardonat la trajectòria en divulgació de les ciències naturals de Maria Josep Picó, qui compagina la seua tasca de periodista especialitzada en la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I amb l’activitat docent com a professora associada al Departament de Ciències de la Comunicació i investigadora del Grup de recerca ITACA de la mateixa institució acadèmica.

El president de l’Ateneu de Natura de Castelló, Enric Forner, assegura que en aquesta sisena edició del guardó ADN s’ha valorat «l’esforç en divulgar a un públic general el coneixement científic sobre l’impacte que els humans provoquem al planeta i el compromís decidit amb la conservació  dels ecosistemes i la biodiversitat de la Terra». En anteriors ocasions, aquest premi s’ha atorgat tant a institucions com a persones. Per exemple, al paleontòleg expert en dinosaures, José Luis Sanz García; a l’ornitòleg, Joan Castany i Àlvaro; al botànic Roberto Roselló i Gimeno; a la Institució Catalana d’Història Natural amb més de cent anys de trajectòria dedicada a la protecció i divulgació del patrimoni natural; i, conjuntament, als paleontòlegs i fundadors de museus a Onda i Ribesalbes, Manuel Saura Vilar i Juan Antonio García Vives.

L’Ateneu de Natura (l’ADN) és una associació que va nàixer al 1998 a Castelló de la Plana, la qual té com a eixos fonamentals la divulgació de les ciències naturals i la conservació del patrimoni natural. A més a més, disposa d’un conveni de col·laboració marc amb la Universitat Jaume I per tal d’organitzar activitats culturals. Partint de la base que només es pot estimar allò que es coneix, aquesta organització fomenta d’una part, allò que és investigació pura amb la publicació de la revista científica sobre ciències naturals Nemus. D’altra banda, l’ADN també impulsa la divulgació mitjançant conferències, exposicions, visites guiades al camp, entre altres activitats.

Maria Josep Picó (Sagunt, 1973) és llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat CEU Cardenal Herrera; doctora per la Universitat de València; postgrau en Gestió Ambiental i Màster en Noves Tendències i Processos d’Innovació en Comunicació per l’UJI. Va rebre el Premi Nacional de Periodisme Ambiental el 2005, atorgat pel Ministeri de Medi Ambient. A més, coordina l’àrea de Periodisme Ambiental del Màster de Comunicació Científica, Sanitària i Ambiental de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. També ha rebut altres reconeixements per la seua especialització com ara la Amanita caesarea del Grup d'Estudis del Camp de Morvedre en 2003, el Jaume I de la Institució Cultural de la Franja de Ponent en 2006, el Premi Cavanilles del Centre Excursionista de València en 2007 o el guardó de la Fundació Agricultura i Medi Ambient de la Comunitat Valenciana (FUVAMA) en 2015

Picó va ser directora de la revista Nat, de divulgació de natura i medi ambient, de la editorial Sàpiens Publicacions de Barcelona. Ha escrit diverses obres: El canvi climàtic a casa nostra (Bromera, 2007), El planeta i tu. Idees pràctiques per a cuidar del medi ambient (Bromera, 2008), Inventat en català (Edicions 62, 2008), Les veus del CADS (Generalitat de Catalunya, 2009). Ha coordinat, la obra col·lectiva Veus per l’horta (Universitat de València, 2014) i la seua publicació més recent és Periodisme ambiental. De la lluita ecologista a l’entorn digital (UOC, 2017). Va ser redactora especialitzada en medi ambient al diari Levante-El Mercantil Valenciano i enguany ha dirigit i presentat el programa d’À Punt ràdio Vides de Ciència. Alhora, ha fet col·laboracions a diversos mitjans de comunicació, actualment, per a la revista El Temps i el programa Planta Baixa de TV3.