Dos alumnes en pràctiques plantegen dos projectes rurals al Perú d'electrificació i captació i emmagatzematge d'aigua

12/12/2018 | SCP

Els estudiants de la Universitat Jaume I Fernando Iturralde, del Grau en Enginyeria Elèctrica, i Josep Blasco, del Grau en Enginyeria Mecànica, han participat en un projecte per dissenyar i implementar un sistema d'electrificació rural mitjançant una microturbina i un sistema de captació i emmagatzematge d'aigua de pluja en zones rurals del Perú.

Els projectes s'ha realitzat en col·laboració amb el Grup de Suport al Sector Rural (Grup PUCP) de la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP), on els estudiants de la Jaume I han realitzat recentment les seues estades en pràctiques externes en el marc del programa Pràctiques Solidàries en Països Empobrits, tutoritzats per la professora Leonor Hernández del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció. A més a més, els alumnes han participat durant aquest temps en el projecte «Promoció de tecnologies apropiades en zones rurals del Perú a través de la millora i innovació educativa universitària» finançat per l'OCDS, en el qual participen el PUCP i l’UJI, coordinat per la mateixa professora.

Durant la seua estada, que ha estat de dos mesos, els dos estudiants han treballat conjuntament compartint idees i ajudant-se mútuament en el disseny dels projectes, perquè encara que tenen perfils diferents són complementaris. I han col·laborat en uns altres, atenent al criteri d'adaptació tecnològica en el context de zones rurals del Perú, una propera al poblat d'Huyro, en el Departament de Cusco, i una altra en l'Amazonia, al poble de Nuevo Belén, Iquitos. El treball interdisciplinari realitzat ha partit des del disseny de l'obra civil dels diferents elements constructius necessaris per a la seua implementació, fins a les proves i tests de funcionament dels diferents equips, una vegada instal·lats.

La metodologia duta a terme per l'equip multidisciplinari ha consistit primerament en l'elecció de projectes en què estaven involucrats el Grup PUCP i en els quals els estudiants de l’UJI pogueren col·laborar, involucrar-se i proposar millores, basades en el seu perfil. Posteriorment, s'ha recopilat informació tècnica i dades sobre els problemes d'adaptació tecnològica en el context rural del Perú; formulació de propostes de disseny per incorporar en el nou sistema; cerca i selecció de la ubicació final per al nou sistema; selecció entre els diferents mètodes de generació elèctrica; selecció entre els diferents mètodes de recol·lecció i magatzematge d'aigua; i finalment, dimensionament, cerca i selecció dels components i materials per a la instal·lació.

«Ha sigut una experiència meravellosa a través de la qual hem après moltíssim, tant en l’àmbit personal com en el professional, i que recomanem a qualsevol estudiant que tinga ganes i predisposició a treballar en un país en vies de desenvolupament. Ha sigut una gran oportunitat per iniciar relacions i projectes tant interdisciplinaris, com internacionals, perquè hem tingut la sort de poder treballar amb professionals de l'enginyeria, estudiantat local i alumnat d'altres universitats del món», han destacat Fernando i Josep.

Per últim, els alumnes han col·laborat en altres activitats com la instal·lació de petits sistemes fotovoltaics en el qual es convertiria en un furgó mòbil tecnològic per acostar les noves tecnologies a tots els que no hi tenen accés. A més, han treballat en projectes propis del Grup PUCP de climatització rural en llars sense accés a l'electricitat ni a fonts convencionals de climatització, i en la cerca de sistemes de generació elèctrica i bombament fàcilment aplicables a qualsevol context del país.

La Universitat Jaume I de Castelló manté des de fa diversos anys col·laboració amb la PUCP del Perú en el marc del programa «Ajudes de cooperació universitària al desenvolupament».