Publicacions de l'UJI presenta a València el títol «Virtudes Cuevas. Una superviviente del campo de concentración alemán de Ravensbrück» d’Amalia Rosado

23/11/2018 | SCP

La investigadora de la Universitat Jaume I Amalia Rosado ha presentat a València el seu llibre Virtudes Cuevas. Una superviviente del campo de concentración alemán de Ravensbrück, amb pròleg de Baltasar Garzón i editat per Publicacions de la Universitat Jaume I. Han acompanyat a l’autora, la consellera de Justícia, Administracions Públiques, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, Gabriela Bravo; el vicerector d’Internacionalització i Cooperació de l’UJI, Joan Antoni Martín Montaner, i el cònsol honorari de França i director del museu l’Iber, Alejandro Noguera Borel.

La publicació té com a objectiu dignificar i donar rellevància a les dones que van participar en la lluita antifeixista en l'escenari de dues guerres consecutives en el temps: la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial. El seu relat biogràfic es mostra com un exemple magnífic de conseqüència i compromís amb la seua ideologia. A través de la seua trajectòria vital queda profusament provat que dones com ella van ser doblement oblidades i doblement ferides.

A l'oblit premeditat i teixit des dels espais de poder de l'Estat espanyol, primer franquista i després monàrquic constitucional, cal afegir les profundes ferides patides per aquestes republicanes antifeixistes, fermes lluitadores contra el totalitarisme i, per això, víctimes de manera particularment intensa i cruel de la repressió, l'exili, la tortura i fins i tot, en molts casos, l'assassinat sistemàtic i organitzat en camps d'extermini nazis.

Durant la seua intervenció, el vicerector d’Internacionalització i Cooperació, Joan Antoni Martín, ha destacat l’exquisit treball d’investigació i divulgació de l’autora i la relació de col·laboració entre l’UJI i la Conselleria que «ha permès el rescat de la memòria de la biografia d’una valenciana exemplar». En la seua opinió, és la conseqüència, en últim terme, «del treball que realitza el Grup d’Estudis d’Història Local i Fons Orals de l’UJI, la conquesta d’una dignitat per la nostra societat respecte al seu passat, a través del treball rigorós i il·lusionant de persones com Amalia Rosado».