La catedràtica Ángeles Parrilla inaugura el programa de doctorat en Educació de l’UJI amb una conferència sobre la recerca inclusiva

21/11/2018 | SCP

La catedràtica de l'àrea de Didàctica i Organització Escolar en la Universitat de Vigo, Ángeles Parrilla, ha sigut l'encarregada d'inaugurar el programa de doctorat en Educació de l’UJI amb la conferència «La inclusió no existeix, es fa: aportacions per a una recerca que també siga inclusiva».

En la seua ponència, Ángeles Parrilla ha dissertat sobre els processos bàsics d'una recerca compromesa no solament amb l'estudi de la inclusió, sinó amb la construcció de coneixement, i amb la seua transferència i mobilització des de maneres socials i acadèmicament justes i democràtiques. A més, ha ressaltat el paper nuclear de la participació en tot procés d'inclusió, apostant per una recerca que si vol ser inclusiva, ha de ser també participativa.

Basant-se en l'anàlisi de diversos estudis previs, la catedràtica ha revisat les claus de la recerca inclusiva que possibilita posar els instruments de la ciència i de l'educació al servei de la construcció d'un coneixement col·lectiu i científic, que ajuda a enfortir les organitzacions i fomenta la capacitat de participació social de les comunitats educatives. Amb exemples de diversos projectes desenvolupats al llarg dels últims anys a Galícia, Parrilla ha anat explicitant els criteris d'un model de recerca educativa que permet la construcció compartida i gradual de projectes socioeducatius inclusius: una recerca transformadora, democràtica, comunitària i participativa. Una recerca que té en compte el reconeixement i l'emancipació de les persones implicades i assumeix el compromís amb la millora educativa i social.

Ángeles Parrilla és llicenciada en Pedagogia i en Psicologia per la Universitat de Santiago, i doctora en Pedagogia per la Universitat de Sevilla. Les seues publicacions tracten els processos d'exclusió i inclusió social i educativa i les metodologies de recerca participativa. En els últims anys ha dirigit diversos projectes de recerca sobre el desenvolupament local de projectes d'educació inclusiva i ha coordinat la Xarxa CIES de Col·laboració per a la Inclusió Educativa i Social.