La Universitat Jaume I s'uneix a la prestigiosa xarxa europea Copernicus Academy per a potenciar l'ús de dades espacials

12/11/2018 | SCP

El passat mes d'octubre, l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) de la Universitat Jaume I ha passat a ser membre de Copernicus Academy, una iniciativa promoguda per la Comissió Europea i integrada dins de l'Estratègia Europea per a l'Espai.

La xarxa Copernicus Academy va ser creada per a tancar la bretxa entre les competències i l'ús de dades, crear iniciatives de desenvolupament professional i permetre l'ús de les dades provinents del programa Copernicus en nous sectors. Posa en connexió universitats, institucions de recerca, escoles de negocis, organitzacions privades i sense finalitats de lucre, així com empreses emergents i pimes orientades a la recerca, tant dins com fora d'Europa.

L'INIT contribuirà a la difusió del full de ruta de Copernicus, a través de la realització de diverses activitats. La primera d'elles, organitzada pel grup de recerca GEOTEC, tindrà lloc el dimecres 14 de novembre, durant la celebració del Dia Mundial dels Sistemes d'Informació Geogràfica (GISDay 2018) en el vestíbul de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.

Els programes espacials més emblemàtics d'Europa, Copernicus (Programa d'Observació de la Terra de la Unió Europea) i EGNOS / Galileu (Sistema de navegació per satèl·lit global europeu) s'han implementat per complet i proporcionen enormes quantitats de dades susceptibles de ser transformats en productes útils per a la societat. Al voltant d'aquests programes s'està desenvolupant un complet ecosistema d'eines, tecnologies i serveis, i moltes iniciatives relacionades s'estan estenent per tota Europa.

Tal com exposa Philippe Brunet, director de Política Espacial, Copèrnic i Defensa de la Comissió Europea, en l'últim butlletí Copernicus Observer «recolzar la innovació i, per tant, la creació d'ocupacions i el creixement econòmic és un dels objectius del programa Copernicus. En aquest sentit, la millor manera de maximitzar el potencial social i econòmic de Copernicus és posar les dades en mans de punts usuaris, organitzacions o individus com siga possible, perquè sorgisquen idees i solucions innovadores. La nostra política de dades és un facilitador, un desencadenant del desenvolupament econòmic i una contribució directa al benestar europeu i mundial i al desenvolupament sostenible».

El grup de recerca GEOTEC, en representació de l'Institut de Noves Tecnologies d'Imatge, busca tenir un rol en l'ecosistema de Copernicus valorant el seu know-how en tecnologies geoespacials i aprofitant l'àmplia experiència en educació superior. A través de la seua participació, l'INIT busca maximitzar el potencial del seu capital humà, estendre la seua xarxa de contactes en l'àmbit europeu i buscar oportunitats més brillants per a tota la comunitat UJI.