Al voltant de noranta professionals assisteixen en l'ITC a la primera de les jornades «Castelló Renova't», amb el CTAC i la Fundació f2e

23/10/2018 | SCP

Al voltant de noranta professionals del món de la construcció, l'energia, l'arquitectura, l'urbanisme i altres disciplines s'han donat cita a l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) per a participar en la primera de les jornades «Castelló Renova't», dedicada a les energies renovables i la construcció. Aquesta multitudinària iniciativa ha sigut organitzada pel Col·legi Territorial d'Arquitectes de Castelló (CTAC) i la Fundació per a l'Eficiència Energètica (f2e), amb el patrocini de Naturgy, l'Institut Europeu de Tecnologia (EIT), a través de la xarxa europea Climate-KIC, i l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC).

I és que, com s'ha pogut constatar amb la gran afluència de públic, cada vegada preocupa més a la ciutadania viure en un entorn sostenible en el qual es puguen implantar les energies renovables d'una manera creixent. Així, després de la salutació del president del CTAC, Ángel Pitarch; el director d'AICE-ITC, Gustavo Mallol; la directora de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de l'UJI, Amelia Simó, i el gerent de la Fundació f2e per a l'Eficiència Energètica, Víctor J. Gaceta, s'ha abordat, per part de Luis F. Valero, director de la firma Oppidum Energía, el tema de l'autoconsum, per a prosseguir, per part de José Luis Zamorano (Daikin), amb les aplicacions de l'aerotèrmia en l'edificació residencial.

A més, Mélida Català, del grup Naturgy, ha analitzat l'eficiència energètica en els edificis i les solucions amb tecnologies de gas natural. Per la seua banda, Raúl García, director tècnic d'ECOEFYS, ha explicat un projecte de modificació del Codi Tècnic d'Edificació (CTE).

Posteriorment, Alicia Andreu, investigadora de l'ITC, ha abordat els avantatges de la geotèrmia, explicant en què consisteix aquesta energia renovable i donant a conèixer els casos pràctics desenvolupats en sis demostracions pilot, instal·lades en diversos països d'Europa a partir del projecte europeu I-USE (aq), una iniciativa en la qual ha participat l'ITC amb la col·laboració de l'empresa ITECON i l'Ajuntament de Nules (Castelló), en la piscina municipal del qual s'ha situat un dels demostradors del projecte.

Concretament, s'ha calculat que el municipi estalvia entorn dels 20.000 € anuals en la climatització de la piscina municipal gràcies a l'aplicació de geotèrmia en aquesta instal·lació, que va dur a terme l'ITC en el marc del projecte I-USE (aq), gràcies al finançament de l'Institut Europeu de la Tecnologia a través de la xarxa Climate-KIC, un referent en la lluita contra la mitigació dels efectes negatius del canvi climàtic.

També han participat altres membres del projecte I-USE (aq), desplaçats, respectivament, des d'Holanda i Itàlia, per a explicar els casos pràctics d'aplicació de geotèrmia en aquests països, compartint les experiències viscudes en cadascun dels projectes pilot. Concretament, hi han participat Nanne Hoekstra de Deltares, centre coordinador del projecte, i Martin Bloemendal, del centre TU de Delft (Holanda), a més de Marcos Pellegrini (Universitat de Bolonya) i Sara Picone, de l'empresa ASTER, des d'Itàlia.

La segona de les jornades «Castelló Renova't» se celebrarà el 31 d'octubre a la sala d'actes de la FUE-UJI i se centrarà en l'àmbit de l'urbanisme sostenible.

Més informació i inscripcions:

Més sobre el projecte I-USE. Vídeo sobre el demostrador de Nules:

Sobre Climate-KIC:

Informació proporcionada per l'ITC