L’UJI i l'Associació-Fundació Ateneu Castelló reivindiquen més recursos i atenció per als afectats per dany cerebral adquirit

29/10/2018 | SCP

•  dia-dany-cerebral-adquirit Dia_DCA_DLL51_in

FOTO: Damián LLorens

La Universitat Jaume I i l'Associació-Fundació Ateneu Castelló han commemorat divendres 26 d'octubre el Dia del Dany Cerebral Adquirit (DCA) amb un acte de sensibilització en la porta de la Facultat de Ciències de la Salut. Al llarg del matí, s'han disposat taules informatives per a donar a conèixer a la comunitat universitària la dimensió i el significat del DCA i el treball que es realitza des de l'associació Ateneu Castelló en favor dels afectats i familiars.

Així mateix, Leonor Lapeña, antiga professora del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de l’UJI i sòcia d’Ateneu, ha llegit el manifest «Una vida salvada mereix ser viscuda amb dignitat». En el manifest s'explica que «a Espanya viuen 420.000 persones amb dany cerebral adquirit que són “invisibles” i, cada any, al voltant de 104.000 persones pateixen un ictus, un traumatisme cranioencefàlic o altres lesions que els causen DCA. I en un 89% dels casos, es produeixen seqüeles que provoquen dependència». Per açò, lamenten que «el sistema actual salva vides, però oblida garantir la qualitat de vida, la inclusió social de les persones amb DCA i el suport a les famílies».

Entre les demandes dels afectats, destaca la necessitat de crear una Estratègia Nacional d'Atenció al DCA que garantisca la màxima qualitat de vida possible i que tinga com a base la coordinació entre els àmbits assistencials sanitaris i socials, que es cree la categoria diagnòstica Dany Cerebral Adquirit a l'alta de l'hospital d'aguts per a contribuir a fixar necessitats i criteris d'atenció per a iniciar el procés de rehabilitació funcional i garantir així la continuïtat assistencial, que s'elabore un cens de persones amb DCA per a així analitzar les seues necessitats d'atenció i es dimensionen els recursos necessaris per a garantir la seua qualitat de vida i inclusió social, o que s'incloga a la família com a part beneficiària del procés d'atenció.

Per la seua banda, el degà de la Facultat de Ciències de la Salut de l’UJI, Rafa Ballester, ha posat la facultat a la disposició de tot el col·lectiu i ha destacat «des de la universitat ens comprometem a fer un treball de sensibilització perquè els futurs professionals de medicina, infermeria i psicologia estiguen sensibilitzats amb el DCA i amb la necessitat que els afectats tinguen una vida digna».

Imatges