L'Hospital General de Castelló, l'UJI i Fisabio impulsen la recerca biomèdica amb la creació d'un grup de suport

08/10/2018 | SCP

L'Hospital General Universitari de Castelló (HGUCS) ha presentat, en el desenvolupament d'una jornada centrada en la recerca biomèdica, la creació d'un grup de suport amb el qual es pretén donar suport i potenciar la realització d'estudis científics universitaris en el camp de la medicina.

La trobada, organitzada pel centre sanitari al costat de la Universitat Jaume I i la Fundació per al Foment de la Recerca Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio), ha sigut inaugurat per la directora general de Recerca, Innovació, Tecnologia i Qualitat de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Ávila.

Ávila ha assegurat que la recerca «és quasi una obligació per a la nostra organització, la sanitat pública, raó per la qual hem de donar-li suport i potenciar-la des de la Conselleria». Per això, ha indicat, «coordinem totes les iniciatives dels organismes dependents i associats perquè els estudis científics siguen sostenibles i homogenis».

La directora general ha apostat per la creació d'una estructura en la qual es troben el Departament de Salut de Castelló, l’UJI i Fisabio amb què es potencie aquesta branca de la sanitat entre els seus professionals. Així, l'Hospital General ha posat en marxa un grup promotor de la recerca que servirà de nexe entre els professionals sanitaris que tinguen algun projecte o estudi, la universitat castellonenca i Fisabio, per a donar suport al seu desenvolupament. En aquest sentit, Patricia Palau, una de les integrants del grup, ha exposat en la jornada els detalls de la seua composició i forma de funcionament, que permetran dotar d'estructura l'interès investigador del personal sanitari.

Durant la jornada, la Universitat Jaume I ha presentat el seu doctorat en Biomedicina, en el qual podran, i ja ho fan, circumscriure's els projectes que es duguen a terme, dotant-los del vessant més acadèmic i oferint els recursos amb què compta la universitat castellonenca.

Així mateix, representants de la Fundació per al Foment de la Recerca Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana han desgranat la seua labor de suport a les recerques que ja estan en marxa i han explicat quins són els punts en els quals poden col·laborar amb els que sorgisquen en el centre sanitari.

Casos d'èxit

Durant l'esdeveniment, s'han presentat diversos casos d'èxit fruit de la idea d'un professional sanitari i que, gràcies al suport de l'UJI i Fisabio, s'estan desenvolupant en l'actualitat.

L’oftalmóloga del HGUCS Elena Sorlí, al costat de l'investigador Wycliffe Kipnusu, han presentat els avanços que estan realitzant en el projecte GlucoTear, pel qual es pretén mesurar el nivell de sucre de les persones que pateixen diabetis a partir de les seues llàgrimes. Hi participen l’UJI, Bq i l'Hospital General, amb el suport d'altres entitats.

Carlos García, anestesista que va realitzar la seua especialització a l'Hospital Doctor Peset de València, ha explicat el desenvolupament d'un prototip per a solucionar una de les principals complicacions en l'administració de l'anestèsia epidural, amb el suport de diverses institucions com la mateixa Fisabio.

D'altra banda, Romina del Rey, investigadora del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, ha explicat els detalls del projecte de recerca que està duent a terme al costat del pediatre José Miguel Sequí i el Servei de Pediatria de l'Hospital Francesc de Borja de Gandia. Mitjançant aquest projecte, s'està desenvolupant una manta que aïlle acústicament i lluminosament, a més de les radiacions, els pacients nounats que es troben en incubadores.