Castelló acull #Climathon, l’esdeveniment mundial que dóna solucions reals al canvi climàtic Es tracta de la segona edició celebrada en la ciutat castellonenca i de la quarta a escala mundial, que tindrà lloc els dies 26 i 27 d’octubre al Casal Jove del Grau de Castelló

10/10/2018 | SCP

Castelló es prepara per a l'esdeveniment climàtic més gran del món. El pròxim 26 d'octubre de 2018, la ciutat participarà per segona vegada en #Climathon, una hackató mundial de canvi climàtic que finalitzarà el dissabte 27 d'octubre al matí. Vint-i-quatre hores ininterrompudes d'activitats, on s'impulsaran solucions i idees innovadores per a protegir el medi ambient i, per tant, per a fer tant de Castelló com del món un lloc millor on viure. Es tracta d'un esdeveniment organitzat i coordinat per l'Ajuntament de Castelló i la Universitat Jaume I, a través de la Càtedra FACSA-UJI d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua i de la Càtedra Ciutat de Castelló.

Cada una de les ciutats on se celebra l’esdeveniment escull el seu propi desafiament, i el triat per Climathon Castelló es basa a buscar solucions per a potenciar l’aiguamoll de la Marjal com a font generadora de recursos per a adaptar la ciutat als efectes del canvi climàtic. Tant la ciutat com tota la regió tenen una gran dependència de les aigües subterrànies per al subministrament urbà i les previsions adverteixen sobre l’impacte del canvi climàtic al Mediterrani. Per tant, és urgent prendre mesures que permeten mitigar aquest impacte.

Amb la perspectiva holística de treballar en pro del desafiament proposat, Climathon Castelló estarà centrat en quatre grans reptes: energia renovable i gestió de l’aigua; planificació urbana: mobilitat i construcció; agricultura i alimentació i desenvolupament econòmic i turístic. Per a abordar exitosament cada una d’aquestes àrees, es desenvoluparan idees com evidenciar els efectes del canvi climàtic, la innovació social, l’energia, l’aprofitament del recurs hidràulic de la zona, el debat de la sostenibilitat de l’agricultura ecològica, la preservació de la flora i la fauna de la zona o la mobilitat en la zona de la Marjaleria, entre altres temes d’interès. A través d’aquests temes, els i les participants exposaran i intercanviaran idees que, posteriorment, podran convertir-se en solucions reals que permetran millorar la vida en la ciutat, i un jurat serà l’encarregat d’elegir els guanyadors.

La Marjaleria és una àrea poblada i habitada que combina zones residencials amb explotacions agràries i àrees verdes d’alt interès ecològic. Actualment, una xarxa de pous de bombament drena l’aigua i la descarrega a rases i canals que la transporten a la mar. No obstant això, el canvi climàtic està causant llargs períodes de sequera combinats amb episodis esporàdics de pluja torrencial. Quan això últim succeeix, si el nivell d’aigua de l’aqüífer és alt, la xarxa de drenatge ha de ser forçada per a evitar inundacions. Però, si les pluges són torrencials i es produeix l’anomenada gota freda, el risc d’inundació és molt alt. A tot açò s'ha de sumar el desafiament de compatibilitzar les necessitats de l’assentament urbà, amb la preservació de la biodiversitat i el desenvolupament sostenible de l’aiguamoll. El desafiament consisteix a trobar en aquesta debilitat una oportunitat de repensar el territori i convertir la Marjaleria en un espai exemplar i generador de recursos.

Aquells investigadors i investigadores, emprenedors i emprenedores, tècnics o estudiants que tinguen les ganes i la capacitat per a resoldre el desafiament proposat, poden formar part d’aquesta cadena humana per a abordar el canvi climàtic a través de la innovació, que busca trobar solucions climàtiques per a la ciutat de Castelló. A més, els participants de Climathon Castelló també gaudiran de tallers, oci, música i gastronomia; poden trobar tota la informació de l’esdeveniment a través del hashtag oficial #climathoncastellon

Es tracta d’un esdeveniment organitzat i coordinat per l’Ajuntament de Castelló, la Càtedra FACSA-UJI d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua i la Càtedra Ciutat de Castelló.

Per a poder participar-hi, tan sols cal registrar-se en línia en: https://climathon.climate-kic.org/es/castellon-de-la-plana