El rector honorari de l’UJI Francesc Michavila, nou conseller d’Educació en l’OCDE, la Unesco i el Consell d’Europa en representació d’Espanya

31/07/2018 | SCP

El rector honorari de la Universitat Jaume I, Francesc Michavila, ha sigut nomenat nou conseller d'Educació en representació d'Espanya davant l'OCDE, la Unesco i el Consell d'Europa.

Francesc Michavila (Castelló de la Plana, 1948), és catedràtic de Matemàtica Aplicada de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), rector honorari de la Universitat Jaume I i director executiu de la Universitat Franco-Espanyola. És enginyer de mines per la UPM, on es va doctorar en 1974 amb premi extraordinari després de realitzar els Estudis Avançats en Matemàtica Aplicada en l'especialitat d'Anàlisi Numèrica a la Universitat de París VI - Pierre et Marie Curie (1972) i la diplomatura en Enginyeria Nuclear en l'Institut d'Estudis Nuclears de la Junta d'Energia Nuclear.

Ha sigut director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Mines de la UPM i el primer rector de la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana. En 1995 va ser nomenat secretari general del Consell d'Universitats. El novembre de 2009, la Universitat de las Palmas de Gran Canaria li va concedir el doctorat honoris causa. En 1999 va crear la Càtedra Unesco de Gestió i Política Universitària. En 2013 va dissenyar i va engegar el primer Observatori Nacional sobre Ocupabilitat i Ocupació dels universitaris a Espanya, en col·laboració amb l'Obra Social de La Caixa i Crue Universitats Espanyoles.

Ha dirigit també la Càtedra d'Innovació, Creativitat i Aprenentatge de la Universitat Jaume I. Ha sigut professor convidat en diverses universitats espanyoles (Salamanca, las Palmas de Gran Canaria, Politècnica de Catalunya, Alacant, Autònoma de Barcelona, Castella-la Manxa, Jaume I, Saragossa, Oviedo, Politècnica de València, Pública de Navarra i Valladolid), franceses (París VI, Leonardo da Vinci, Bourdeaux, Ecole des Mines, INRIA), dels Estats Units (Penn State University), el Regne Unit (Brunel University) i Alemanya (Universität Karlsruhe), entre altres.

És officier dans l’Ordre National du Mérite de la República Francesa, officier dans l'Ordre des Palmes Académiques de França, acadèmic numerari de l'Acadèmia Europea de Ciències i Arts i de la Reial Acadèmia de Doctors d'Espanya, membre d'honor de l'Associació Alexander von Humboldt, membre del Club de Roma i patró de la Fundació Giner de los Ríos-Institución Libre de Enseñanza. També ha sigut membre del Conseil d’Evaluation Scientifique des Activités de Recherche des Écoles Nationales Supérieures des Mines et des Écoles Nationales Supérieures des Techniques Industrielles et des Mines de França i membre del Comitè Científic per a Europa i Amèrica del Nord del Fòrum Unesco sobre Educació Superior, Recerca i Coneixement de París, entre altres òrgans consultius.

És autor de nombrosos llibres, recerques i articles en l'àmbit de la matemàtica aplicada. Entre altres, en destaquen: «Elementos de Topología. Introducción a los Espacios de Hilbert y Banach», «Fundamentos del Cálculo Numérico 1: Topología Métrica», «Espacios Métricos. Espacios Vectoriales Normados». En l'àmbit de la política universitària, destaquen: «La salida del laberinto. Crítica urgente de la Universidad» (2001), «Contra la contrarreforma universitaria. Crónica esperanzada de un tiempo convulso» (2004) prologat per Gregorio Peces-Barba; «La Universidad, corazón de Europa» (2008) prologat pel president del Govern d’Espanya, José Luis Rodríguez Zapatero; «Bolonia en crisis» (2012). Així mateix, és col·laborador en diferents mitjans de comunicació: El País, El Mundo, El Economista, Público… Està en possessió de la Medalla d'Or de la Universitat Jaume I i la Gran Creu de l'Orde d'Alfons X el Savi, atorgada pel Govern d'Espanya.