Alumnes del Màster de Psicopedagogia de l’UJI promouen la millora de la convivència al barri de Sant Llorenç

28/05/2018 | SCP

Després de les accions realitzades en distints col·lectius s'ha editat un videoclip que mostra la realitat del barri i el treball realitzat.

Sis alumnes del Màster en Psicopedagogia de la Universitat Jaume I han desenvolupat un projecte d’aprenentatge servei (APS) al barri de Sant Llorenç de Castelló amb el propòsit de millorar la convivència entre els seus habitants. Després de les accions realitzades en distints col·lectius, les alumnes «han apreciat canvis en la manera de pensar i actuar d’algunes de les persones participants» i han editat un videoclip que mostra la realitat del barri i el treball realitzat (https://www.youtube.com/watch?v=__SAP0DLzT8&t=15s).

Després d’analitzar la situació, les alumnes van plantejar una dinàmica de presentació per a conèixer les persones que hi participaven, els seus gustos i les seues inquietuds. Després s’han realitzat quatre tallers en què s’han treballat tres objectius específics: les normes de convivència per a respectar les infraestructures comunes del barri; la resolució de conflictes de forma pacífica mitjançant la gestió emocional i la millora de la comunicació social del barri.

En els tallers ha participat alumnat de cinquè de primària del col·legi Carles Selma; un grup de joves de la Fundació Amigó (Aula Jove) i del Taller de Jardineria. Del primer taller, «Convive», es van extraure una sèrie de normes de convivència que els residents consideraven interessants i que caldria tenir en compte. En el segon taller «Keep calm and crea un eslogan», els joves participants van crear eslògans cridaners per a conscienciar sobre les normes que havien plantejat. Durant el tercer taller «Rol-evoluciónate» es va treballar la gestió emocional i les habilitats comunicatives en la resolució diària de conflictes i per últim en «Tu HIT en la radio», els participants han creat una cançó sobre la convivència.

Amb els tallers, les alumnes han buscat també la motivació dels participants i que s’adonaren que «els canvis poden ser possibles, però és necessari que la iniciativa sorgisca d’ells i que està en la seua mà transformar la realitat». Les estudiantes del màster han sigut responsables del plantejament de les accions i d’orientar en els diferents tallers realitzats: «Hem tractat que siguen ells mateixos els que a través d’una reflexió sobre el seu entorn i les seues pròpies vivències, busquen i plantegen millores substancials per a la convivència».

La iniciativa també ha servit per a evidenciar que la millora de la convivència també inclou el respecte de la resta de la ciutadania de Castelló que es relaciona amb el barri o que per qüestions logístiques usa les seues zones comunes «perquè s’observen –expliquen les alumnes– molts prejudicis sobre el barri i l’experiència ens ha servit per a conèixer una realitat diferent, que moltes vegades no està fonamentada».

Les estudiantes han destacat que les propostes de millora proposades «vénen directament de la mà d’un col·lectiu important per al futur de la societat, com són els joves, que conviuen diàriament amb els problemes». Per això, consideren que cal realitzar més projectes d’aquest tipus amb una durada major i en els quals puguen participar altres col·lectius, com són els més majors o els més menuts.