L’UJI lliura cinc premis a treballs d’investigació amb perspectiva de gènere

15/05/2018 | SCP

La Unitat d'Igualtat de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Fundació Isonomia, ha celebrat la tercera edició del Congrés Investigació i Gènere, dirigit a promoure i reconèixer la investigació realitzada a l’UJI amb perspectiva de gènere.

La inauguració del congrés ha sigut a càrrec de M. José Oltra, vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, i Mercedes Alcañiz, directora de la Unitat d’Igualtat. Oltra ha assenyalat que «la mirada de la igualtat ha d’estar present en tots els agents socials i, des de la Universitat, s’ha de contribuir en aquest sentit amb la formació de l’estudiantat per tal que cale i es mantinga al llarg de la seua vida acadèmica i professional i en el desenvolupament de nou coneixement a través de la investigació».

Per la seua part, la directora de la Unitat d’Igualtat ha destacat que en aquesta edició del congrés s’han presentat cinc tesis doctorals, 20 treballs de fi de màster, tres treballs de fi de grau, un projecte d’investigació i innovació docent i dos projectes d’investigació, el que suposa 11 treballs més que en l’edició passada.

A continuació, s’han lliurat els premis en les diferents modalitats: tesi, treball de fi de màster (TFM), treball de fi de grau (TFG) i investigació i innovació docent. Nuria Reche amb La dimensió constitucional del dret en la conciliació de la vida personal i laboral ha aconseguit el premi en la modalitat de tesi, en la qual tracta la necessitat d’incloure en la Constitució la conciliació familiar com a eix vertebrador de la igualtat de gènere.

En la modalitat de TFM s’han premiat dos treballs: Comunicació per a la pau i la igualtat: proposta del MOOC Periodisme amb Perspectiva de Gènere d’Alicia González, que ofereix una eina de formació en línia per a periodistes sobre el correcte tractament periodístic del gènere i L’economia feminista: cap a la construcció d’un nou model econòmic just i igualitari de Raquel Quesada. Aquest últim repassa i reflexiona sobre els principals debats que planteja l’economia feminista des dels anys 70.

Amb el títol Educar la mirada en gènere: l’àlbum en la formació inicial de mestres i la seua implementació a l’escola, Idoia Herrero ha estat premiada en la modalitat de TFG per unir l’experiència com a mestra d’infantil amb la visió crítica de la societat per a educar la infància en igualtat. Finalment, La recuperació de la memòria històrica educativa: de les propostes de lectura de Dones Lliures ha sigut el treball premiat en la modalitat d’investigació i innovació docent. En aquest treball, la seua autora, Consol Aguilar, aposta per un projecte centrat en la recuperació de la memòria històrica educativa femenina.

Després del lliurament de premis, Dau García Dauder, professora de l’àrea de Psicologia Social de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid, ha oferit la conferència «D’ignoràncies i resistències: ciència sense fer i investigació feminista», en la qual ha aprofundit en la influència que ha tingut en la forma de fer coneixement la presència o absència de les dones, així com la contribució dels discursos feministes a la consecució d’una millor ciència, més objectiva i justa socialment.

En aquest sentit, García Dauder ha explicat que s’ha produït una discriminació amb les dones científiques perquè no és una qüestió d’inexistència, sinó d’oblit o invisibilització. Així mateix, ha reivindicat que no sols s’ha de posar nom a aquestes dones o donar a conèixer les seues contribucions, sinó que «cal recuperar la història en els seus mateixos termes», és a dir, de quina manera les condicions socials i de desigualtat de gènere van influir en la seua pràctica científica. En aquesta línia, ha destacat la importància de recuperar no sols la seua exclusió, sinó també el coneixement que es va generar en la seua resistència.

Finalment, ha posat en relleu com els moviments socials, com ara el feminisme, han tendit a millorar la ciència gràcies a les crítiques que dirigeixen cap als plantejaments hegemònics. Així, ha assenyalat que una ciència que té biaixos de gènere no és neutral o objectiva i, per tant, ha advocat per una ciència que tinga en compte les mirades que se n'ixen de la norma perquè ajuden a revisar les diferents disciplines i actuen com a correctius epistèmics.