Castelló celebra el Dia de la Memòria Democràtica amb un homenatge al poeta Miguel Hernández i a set víctimes castellonenques de la Guerra Civil i el franquisme

03/04/2018 | SCP

La Universitat Jaume I, la Càtedra Interuniversitària de Memòria Democràtica i la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques han celebrat al Menador espai cultural el Dia de la Memòria Democràtica a la Comunitat Valenciana amb un acte d’homenatge a les víctimes de la Guerra Civil i del Franquisme i al poeta Miguel Hernández.

L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, Gabriela Bravo, i la catedràtica d’Història Contemporània de l’UJI, Rosa Monlleó.

Climent ha assenyalat que «aquest homenatge és un acte de justícia amb les víctimes d’una violència que va pretendre esborrar del nostre país qualsevol aspiració a la llibertat en un sistema de convivència pacífica; una violència física, psicològica, cultural i política que, afortunadament, no va poder amb aquesta aspiració tan humana, la de viure en llibertat i en comunitat». En aquesta línia, la consellera ha apuntat que «recordar al poeta Miguel Hernández ha de servir-nos per a recuperar la memòria de tantes víctimes que com ell i, de forma injusta, van sofrir les conseqüències de la Guerra Civil que va voler extirpar a la societat espanyola qualsevol vel·leïtat democràtica».

A continuació, el catedràtic de Filologia Llatina de l’UJI, Jesús Bermúdez, ha abordat les arrels clàssiques en la poesia de Miguel Hernández. Així, ha explicat que la font d'inspiració d'Hernández són les seues vivències personals, amb temes com l'amor, l'amistat, l'odi o l'elegia, un tipus de poesia que té les seues bases en un grup de poetes que va viure a la Roma del segle I a. C. i amb la qual Bermúdez ha establert paral·lelismes amb diferentes poemes. Per la seua banda, el catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant, Ángel Prieto, ha parlat de la poesia d'urgència de Miguel Hernández, una qüestió sobre la qual ha afirmat que «tota la seua poesia és d'urgència però aconsegueix mantenir l'esperit del compromís civil sense renunciar a la delicadesa, la solidaritat, l'entorn o la família en els seus versos».

Finalment, s'hi ha retut un emotiu homenatge a Vicente Moliner Nadal, Juana Beser Segura, José Vicente Adell Pauls, Isabel Huelgas de Pablo, Emilio Llorens Serret, Mercedes Negre Salvador i Manuel Bodí Ribes, set persones de les comarques de Castelló que van ser víctimes de la guerra i el franquisme i van patir la presó, la mort o l’exili, a través de la lectura de les seues biografies per part d'investigadors i investigadores.

L'acte, que ha estat clausurat pel rector de l'UJI i l'alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, s'ha completat amb música i un recital poètic a càrrec del col·lectiu de literatura Verba Manent.