La Fundació Germà Colón celebra amb unes jornades el seu 15è aniversari

21/02/2018 | SCP

La Universitat Jaume I ha celebrat el 15è aniversari de la Fundació Germà Colón amb unes jornades titulades «Llengua, parla i... cultura», que han inclòs conferències, presentacions de llibres i premis, entre altres activitats.

En les jornades, el rector de l’UJI, Vicent Climent, i la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost, van inaugurar al vestíbul de la Facultat una mostra de fotografies. En la seua intervenció el rector va destacar que «aquestes jornades i, en especial, aquesta exposició és tot un homenatge a una Fundació que va arribar ara fa 15 anys per a quedar-s'hi i que ha incorporat molts anys d’activitats a la Universitat Jaume I amb un paper fonamental en la promoció del llegat de Germà Colón i l’estudi en l’àmbit de la filologia romànica». Climent també va recordar el compromís acadèmic i cívic de Germà Colón, «un acadèmic en tots els sentits que sempre ha mantingut els lligams amb la seua terra i amb tot l’àmbit de parla catalana».

Per la seua part, Rosa Agost va assenyalar que l’exposició és una mena de catàleg visual «que recull l’essència d’aquesta Fundació, que és la investigació que ens ha regalat i ens possibilita Germà Colón, mostrant tant els orígens de la Fundació com la seua trajectòria amb les activitats que ha realitzat des de la seua creació: seminaris, conferències, cursos d’estiu, publicacions i reconeixements a Germà Colón durant tots aquests anys».

D’altra banda, es van lliurar els premis de microrelats de la Fundació Germà Colón que s’han concedit a Sara Martín i García, primer premi amb Filla de xiprers; Alba Juan Segura, segon premi per L'onada, i Gema Juárez Almazán, tercer premi amb el microrelat El desconegut.

En el marc de les jornades també s’han presentat dos llibres: Els parlars valencians de Vicent Beltrán i Carles Segura, el qual descriu la riquesa lingüística del català al País Valencià a partir d’estudis i un treball de camp amb enquestes dialectològiques a informants de més de 250 localitats de la geografia valenciana, i Germà Colón. Estudios de Filología Española. Una selección.

El programa de les jornades també ha inclòs les conferències de José Antonio Pascual de la Universitat Carlos III i membre de la Real Academia Española, que va impartir la conferència «La continuidad espacial entre las lenguas. A propósito del léxico castellano, aragonés y catalán»; Carlos Moreno, de la Universitat Autònoma de Madrid, que va parlar sobre la naturalització de la cultura a través de la llengua, i la ponència de Carme Oriol, de la Universitat Rovira i Virgili, qui va abordar les perspectives d’estudi del folklore i l’etnopoètica.

A més, es va realitzar una visita guiada al fons bibliogràfic de Germà Colón de la Biblioteca de la Universitat, valorat en més de 720.000 euros i un referent en l'àmbit nacional i internacional en el camp dels estudis de Filologia Romànica. En febrer de 2004 la biblioteca de l’UJI va rebre des de Basilea el primer enviament d’aquest fons bibliogràfic, amb un total de 1.788 llibres i 105 títols de revistes. L’arribada de volums es va completar el maig de 2010, quan van arribar 11.025 llibres; 247 títols de revistes i 252 separates. A més d’aquests fons, s’hi inclou un important arxiu personal, amb documents preparatius de les seues obres, fitxes de treball, fitxes de vocabulari i correspondència, etc.

En el marc de la celebració del 15è aniversari de la Fundació també està prevista per al mes de març una exposició a la Biblioteca de l’UJI de les Publicacions de la Fundació editades per l’editorial universitària, composta per una miscel·lània de la col·lecció «Homenatges» en honor al professor Germà Colón, i 16 títols que aborden temàtiques com ara la poesia, les Normes de Castelló, els mitjans de comunicació i la traducció, la lingüística o la cultura catalana, entre altres. També es realitzarà una l’exposició titulada «Terres de bandolers» pel Centre d’Estudis del Maestrat (CEM).

La Fundació Germà Colón Domènech és una institució de caràcter cultural vinculada a la donació de la biblioteca particular del professor Germà Colón a la Universitat Jaume I. Entre els seus objectius hi ha promocionar activitats relacionades amb la filologia romànica dirigides a incentivar el coneixement i la recerca d’aquesta en els seus diferents àmbits.

Fotografies

Vídeo 15è aniversari Fundació Germà Colón