El rector de l’UJI afirma que la Biblioteca Digital del Menador naix «com un lloc de trobada, de formació, d'aprenentatge i d'oci» Vicent Climent i Amparo Marco han inaugurat aquesta instal·lació, que ha suposat una inversió de més de 200.000 euros

09/02/2018 | SCP

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, i l'alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, han inaugurat la Biblioteca Digital del Menador, un espai que naix amb l'objectiu de ser «un lloc de trobada, de formació, d'aprenentatge i d'oci», tal com ha explicat Climent. A l'acte també han assistit tots els membres del Consell de Direcció de la Universitat; el director territorial d'Educació, Robert Roig; la diputada nacional per Castelló, Marta Sorlí; la vicealcaldessa, Ali Brancal; la regidora de Cultura, Verònica Ruiz; el director de la Biblioteca de l’UJI, Vicent Falomir, i l'arquitecte municipal responsable de l'edifici, Blas Jovells.

El rector ha recordat la trajectòria d'aquest edifici, que el pròxim any complirà el seu primer aniversari, i ha valorat la col·laboració i l'esforç de les dues institucions –UJI i Ajuntament– per a convertir el Menador en un referent cultural. «Durant aquest temps hem realitzat nombroses activitats: exposicions, conferències, presentacions de llibres, tallers de formació, espectacles de música, dansa i teatre… Però ens faltava la Biblioteca Digital que avui engeguem com un espai viu, dirigit als ciutadans, que té com a objectiu facilitar l'accés a la cultura i a la informació sense cap restricció». En aquest sentit, Climent ha indicat que «volem contribuir a minimitzar la bretxa digital que existeix en la nostra societat, en la qual molta gent no té el mateix accés a Internet per una qüestió d'edat o de recursos econòmics».

El rector ha explicat que amb aquestes instal·lacions també es pretén fomentar la lectura en format digital i millorar les competències digitals dels ciutadans, i especialment dels més joves. Per això, ha anunciat que l’UJI col·laborarà amb els instituts per a oferir tallers de competències digitals dirigits a estudiants de batxillerat.

Per la seua banda, l'alcaldessa, Amparo Marco, ha mostrat la seua satisfacció per l'engegada d'aquesta Biblioteca i ha destacat «el paper que les tecnologies digitals estan tenint en la nostra societat, ja que han suposat una autèntica revolució social i econòmica, i, el més important, també poden ajudar a millorar la qualitat de vida dels ciutadans».

Marco ha explicat que amb la posada en funcionament d'aquesta Biblioteca Virtual, la Universitat i l'Ajuntament reforcen, una vegada més, «la seua gran aposta per fer de Castelló una ciutat moderna i avançada. Una ciutat avançada basada, sobretot, en el coneixement». Finalment, ha defensat el costum de llegir llibres en paper, ja que «la Biblioteca Digital no desplaçarà a la Biblioteca tradicional. Llegir no és una activitat renyida amb l'ús d'Internet».

Característiques i serveis de la Biblioteca Digital

La Biblioteca Digital ha suposat una inversió de més de 200.000 euros i ocupa una superfície de 200 m2, té connexió wi-fi i compta amb 17 ordinadors de pantalla tàctil, a més d'una zona on els usuaris es poden connectar a la xarxa amb els seus dispositius personals.

El director de la Biblioteca de l’UJI, Vicent Falomir, ha sigut l'encarregat d'explicar tots els serveis que s'oferiran en aquest nou espai: préstec de llibres electrònics, premsa digital, recursos electrònics, accés al repositori de la universitat i a la seua biblioteca. Falomir ha destacat que precisament avui s'ha engegat el préstec de llibres electrònics a través d'una plataforma que ja compta amb més de 4.000 títols. Per accedir a tots aquests recursos qualsevol ciutadà o ciutadana podrà donar-se d'alta a la Biblioteca Digital de forma gratuïta.

www.menador.uji.es