Estudiantat de Disseny Industrial de l’UJI arriba a la final nacional del James Dyson Award amb una tanca regulable en longitud i altura

22/09/2017 | SCP

El projecte «VallaDesign» per al desenvolupament de tanques regulables en longitud i altura per a prohibir el pas ha resultat finalista en la fase nacional dels prestigiosos premis James Dyson Award. El projecte ha sigut realitzat pels alumnes del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de la Universitat Jaume I María Balbás Sanchis i Carlos Peñalba Corbillón en el marc de l'assignatura «Creativitat, innovació i resolució de problemes», impartida pel professor Vicente Chulvi. «VallaDesign» participarà ara en la fase internacional, en la qual se seleccionaran 20 projectes que optaran a premis de 5.000 lliures per als finalistes i 30.000 lliures per a l’equip guanyador. Cal destacar que aquest és el tercer any consecutiu que estudiantat de l’UJI queda finalista nacional en el concurs.

«La idea va sorgir per a donar resposta al problema que suposa que una tanca no tinga una correcta disposició en la calçada per un fet tan simple com és la seua mida, que pot impossibilitar la seua col·locació en vies estretes o pot resultar inútil en carrers molt amples», expliquen els autors del projecte.

La tanca es compon d’una part central en la qual es troben dues parts més que poden desplaçar-se lateralment, una a la dreta i altra a l’esquerra. La part central també compta amb una pantalla d’informació que funciona gràcies a la incorporació de plaques solars i indica el tipus d’obstrucció a la calçada. El seu funcionament és manual i consisteix a col·locar primer les potes de la tanca, que es poden regular en altura, i després desplaçar lateralment les parts mòbils per tal d’abastar la part del carrer en la qual s’haja d’evitar el pas. Una vegada les parts mòbils arriben a la longitud màxima també es poden girar per si és necessari rodejar un objecte, com podria ser un embornal. Finalment, s’ha d’encendre la pantalla i elegir el motiu pel qual el carrer està tancat i la informació corresponent.

El James Dyson Award és un prestigiós concurs internacional de disseny que té com a objectiu donar suport a les noves generacions d'enginyers i enginyeres. L'enginyer britànic James Dyson, a través de la seua fundació sense ànim de lucre, reta els joves estudiants d'enginyeria i disseny de tot el món a «dissenyar quelcom que resolga un problema».