L'UJI es consolida en la formació superior de l’àmbit de les ciències de la salut El vicerector d’Ordenació Acadèmica i Professorat, Francisco López, destaca la col·laboració amb els hospitals i els centres de salut públics

22/09/2017 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI) s’ha consolidat en el curs 2016/2017 com un referent en la formació superior en l’àmbit de les ciències de la salut amb la graduació de la primera promoció dels estudis de Medicina en aquesta institució acadèmica. La Facultat de Ciències de la Salut ha arribat a la xifra de 1.492 alumnes matriculats en els graus en Psicologia, Infermeria i Medicina, mentre que ha assolit un total de 750 joves egressats d’aquestes tres titulacions de la branca sanitària.

El vicerector d’Ordenació Acadèmica i Professorat, Francisco López, assevera que la graduació de la primera promoció de Medicina el curs que acaba de finalitzar «mostra la consolidació de l’UJI en la formació en l’àmbit de les ciències de la salut». «Els estudis de medicina havien estat molt demandats per Castelló i les seues comarques, eren un repte per a l’equip rectoral de la nostra universitat; per tant, estem molt satisfets d’aquests resultats, tant pel nivell de la formació oferida a l’estudiantat com també per haver posat en marxa un grau que requeria una gran coordinació amb els hospitals i els centres de salut i el servei de salut de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública», argumenta López.

A més, el vicerector assenyala: «Tot el mèrit ha de recaure en el professorat i en els professionals mèdics pel seu esforç i la gran tasca realitzada. De fet, entre tots i totes, estem molt orgullosos d’haver arribat a acumular quasi un milió d’hores de pràctiques externes en les tres titulacions de la branca sanitària».

Per la seua banda, el degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester, considera que la primera promoció del Grau en Medicina «ha tancat el treball de sis anys dissenyant una oferta formativa completa per a tots els professionals sanitaris de Castelló, una tasca que es va iniciar amb la mateixa constitució de la Universitat amb els estudis en Psicologia, el 1991, i amb la incorporació posterior d’Infermeria i Medicina». Actualment, aquests graus estan dirigits per Ana Alarcón (Psicologia), Eladio Collado (Infermeria) i Conrado Martínez (Medicina).

Ballester recorda que la creació de l’UJI fa més de dues dècades «va ser un revulsiu per a la societat castellonenca, alhora que un gran pas per a la modernització de la ciutat i la província» i, recentment, la incorporació dels estudis d’Infermeria i Medicina «han suposat la connexió de l’UJI, com a única universitat pública de Castelló, amb tot el sistema sanitari públic de la província». «La sinergia entre aquests dos grans mons, el de l’educació pública superior i el de la sanitat pública, era molt important per a la societat de Castelló», considera el degà.

L’UJI no solament ha tancat el cicle formatiu en l’àmbit de les ciències de la salut amb la primera promoció del Grau en Medicina, sinó que aquests estudis estan acompanyats d’una bona oferta de programes de doctorat en les tres titulacions, alhora que participa en doctorats interuniversitaris. Al mateix temps, la Facultat de Ciències de la Salut disposa de postgraus en les tres titulacions, tant tretze màsters oficials, com sis màsters propis, un curs d’especialització i dos cursos d’expert.

NOVES PLACES DE PROFESSORAT

Francisco López afegeix que, des del punt de vista del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i Professorat, els estudis en ciències de la salut han implicat la creació de places de professorat en àmbits nous com ara la medicina i la infermeria, així com la incorporació d’una figura de professorat nou a l’UJI, el professor associat assistencial, mitjançant la qual els professionals sanitaris tutoritzen la formació pràctica de l’estudiantat en hospitals i centres de salut. En aquest àmbit, en opinió de López, «cal destacar també la tasca desenvolupada pels col·laboradors docents assistencials en pràctiques clíniques i les infermeres de referència, fonamentals per a la implantació d’aquests graus de salut a l’UJI», apunta el vicerector. En el curs 2016/2017, l’UJI va disposar de 139 professors assistencials, 113 per a Medicina; 13 per a Psicologia i altres 13 per a Infermeria.

Com a degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester mostra la seua satisfacció perquè «ens esforcem per a formar futurs professionals amb un perfil aplicat, interdisciplinari i humanístic. Dediquem moltes hores a la formació pràctica amb simuladors als laboratoris, a l’osteoteca, amb cadàvers, etc. I també ens preocupem per transmetre els coneixements en psicologia bàsics perquè els professionals de la salut tinguen habilitats en comunicació a fi d’empatitzar amb els pacients en circumstàncies molt delicades».

Vídeo de la notícia