Mayor Zaragoza advoca per una governança basada en la capacitat de reflexió i el diàleg

11/07/2017 | SCP

Federico Mayor Zaragoza, president de la Fundació Cultura de Pau i doctor honoris causa per la Universitat Jaume I, ha instat als ciutadans i ciutadanes a fer ús de la seua capacitat d'expressió i resposta per a fer front als problemes actuals mitjançant el diàleg i la no violència durant la seua conferència «De la força a la paraula, transició històrica a la nova era», emmarcada en el curs d'estiu de l’UJI «El foment de la creativitat des de la pedagogia i la filosofia per a la pau amb xiquets i xiquetes».

Mayor Zaragoza ha començat la seua intervenció assenyalant que la història de la humanitat està basada en la força i el poder absolut masculí i que, fins i tot les dones que han arribat al poder ho han exercit inspirades en la forma de governar dels homes en compte d'utilitzar les seues facultats inherents. «Açò està canviant i ara podrem veure com la dona s'aferma com a pedra angular d'una nova era. La dona en aquesta transició de la força a la paraula és crucial perquè hi ha molt poques dones que defensen la violència», ha afirmat.

D'altra banda, ha reflexionat sobre la capacitat desmesurada que tenen els éssers humans de pensar, imaginar, anticipar i innovar i «aquesta facultat creadora no solament és el que més defineix a tot ésser humà sinó que constitueix la nostra esperança perquè tot té remei però cal cercar la solució». En aquest sentit, ha fet al·lusió a Nelson Mandela assenyalant que ja va mostrar que «l'única solució és l'abraçada, la conciliació i que tots siguem iguals en dignitat. Si açò ho creguérem ja estaria quasi tot resolt». No obstant açò, ha apuntat que aquesta capacitat de crear s'adquireix a través de les pròpies reflexions i la presa de decisions però «ens estem convertint en espectadors ofuscats en lloc de ser persones on cadascun decideix en funció de les seues pròpies meditacions».

Així, Mayor Zaragoza ha assenyalat que ara les noves tecnologies permeten saber el que ocorre en el món i també expressar-se i «hem de fer ús d'açò perquè necessitem que en aquesta nova era se substituïsca la força per la paraula». Sobre aquest tema, ha citat la reunió del G7 a Europa qualificant-la de «vergonyosa» per eliminar de l'acta l'acord de París i els Objectius de Desenvolupament Sostenible «per a complaure al magnat nord-americà en un moment en el qual són fonamentals les mesures sobre el canvi climàtic». «M'agradaria veure en aquests temes la mateixa capacitat d'obcecació i resposta que es té, per exemple, amb el futbol. No ho podem tolerar. Estem cometent un greu delicte de silenci», ha afirmat.

En aquest sentit, el president de la Fundació Cultura de Paz ha instat als ciutadans i ciutadanes a utilitzar la seua capacitat d'expressió per a dir que no de manera taxativa i ferma i no tolerar eixos patrons de comportament. «No podem acceptar la indignitat, que prevalguen els interessos dels mercats enfront dels socials i que ens mentisquen, hem de dir prou perquè el nostre llegat intergeneracional és una de les nostres responsabilitats» ha apuntat.

Com a conclusió, ha assenyalat que «la gran transició és fer possible que hi haja una governança que es base en la capacitat de reflexionar i intercanviar, pensant que nosaltres creem i dissenyem el nostre propi futur. La nostra esperança és que cada ésser humà pot crear i té una resposta i si perdem aquesta oportunitat seguirem estant dominats per la força».