Gemma Gil destaca la labor que realitza AVALEM per a valorar la figura de l'educador museístic

26/07/2017 | SCP

El curs d'estiu de la Universitat Jaume I «Permeables. Educació, art i entorn» ha celebrat avui la seua segona sessió en el Museu d'Art Contemporani Vicent Aguilera Cerni (MACVAC) de Vilafamés. Gemma Gil, educadora de museus i membre de l'Associació Valenciana d'Educadors de Museus (AVALEM), ha sigut l'encarregada d'iniciar aquesta jornada amb la conferència «Promoure l'educació artística des de museus i centres de cultura», en la qual ha reivindicat la figura de l'educador museístic i de patrimoni.

Gemma Gil, com a membre fundadora d’AVALEM i representant de la mateixa a Castelló, ha explicat que l'associació va nàixer en 2011 en el si de la Universitat de València amb el propòsit d'agrupar a professionals de diferents especialitats entorn a la necessitat i importància d'educar en l'art i el patrimoni, ja siga a través de museus, ensenyament reglat, associacions o organitzacions privades. «Els nostres objectius són fomentar i recolzar la imatge de l'educador museístic i impulsar la seua formació, i per a açò recolzem i impulsem iniciatives relacionades amb el camp del patrimoni, l'art i la formació en qualsevol tipus de museu i promovem la trobada i la formació dels diferents professionals relacionats amb el sector a través de congressos i simposis».

La conferenciant ha explicat que «l'educació és l'única via amb la qual es pot fer accessible el museu i el seu contingut a la gent d'àrees poc desenvolupades i amb difícil accés a la cultura. L'educació el camí per a fer que la gent se senta part i protagonista de l'art i del seu patrimoni». Per açò, ha reivindicat la figura de l'educador de museu perquè «és la cara visible de la institució, és la persona que fa l'aproximació entre les obres i el públic; fomenta la col·laboració entre diferents entitats i sensibilitza a la societat sobre la diversitat patrimonial i l'acosta a la cultura i a l'art».

D'altra banda, Gil també ha abordat la importància de fomentar la mediació cultural en el camp de l'art, perquè «és necessari impulsar projectes per a crear noves relacions entre artistes, públic i museus, a través d'espais oberts i distesos per a fomentar la interacció i l'intercanvi».

Per a finalitzar, ha realitzat un repàs a les nombroses activitats i iniciatives que s'han impulsat des de AVALEM en els últims anys com Abierto Valencia. Gallery walk, Ciutat vella oberta, Encuentro internacional sobre educadores artísticos, Russafart, Festival VLC Negra, Encuentro de profesionales de mediación cultural, Vermú Mediación, etcètera.

Imatges