L’UJI promou el patrimoni bèl·lic de la Guerra Civil com a producte turístic

29/05/2017 | SCP

•  patrimoni-belic Aula_Turisme_17DLL16_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha acollit la jornada «Producte turístic del Patrimoni Bèl·lic de la Guerra Civil espanyola. Línia XYZ (Batalla de Llevant)», organitzada per l'Aula de Turisme de la Universitat Jaume I, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, l'Agència Valenciana de Turisme, i la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. En aquesta sessió s'ha presentat el projecte de la «Línea XYZ», una sèrie de rutes de «memòria» ubicades entre Alcúdia de Veo i Algímia d’Almonacid, Almenara i La Llosa i Xèrica. Aquesta línia és considerada la línia defensiva més llarga en la història bèl·lica d'Espanya, va ser construïda durant la Guerra Civil, dins de la Batalla de Llevant, per a frenar l'avanç de Franco cap a València.

En la jornada han intervingut Vicent Climent, rector de l'UJI; Vicent Gil, secretari general de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP); Josep Gisbert, director de Planificació i Estratègia Turística de l'Agència Valenciana de Turisme (AVT); Rosa Monlleó, catedràtica d'Història Contemporània; Eugeni de Manuel, director de Coordinació de la FVMP; Rosa Molins, membre de la Unitat del Producte Turístic de l'AVT; Edelmir Galdón, de la Direcció General de Cultura; Maite Subirats, gerent de Planificació i Gestió Turística, i Alfredo Fornás i Iván Medall, membres del Grup d'Estudis d'Història Local i Fonts Orals de l'UJI.

El rector de la Universitat Jaume I ha fet referència a l'esforç de la universitat per a fomentar el coneixement a través de l'explotació d'allò que ja tenim, restaurant i recuperant fets i elements del passat per tal de preservar-los. Així mateix, els ponents han coincidit a destacar «la importància de no perdre la memòria del que ha ocorregut, de no deixar en l'oblit la nostra història i de transmetre-la a les actuals i futures generacions a través del turisme».

Dins de la jornada, ha tingut lloc la xarrada «Estudi per a la posada en valor turístic de la Línia XYZ i la seua aplicabilitat», a càrrec de Rosa Monlleó, catedràtica d'Història Contemporània de l'UJI, qui ha comentat que ara és un bon moment per a llançar aquesta iniciativa, ja que la Generalitat està oferint moltes convocatòries d'ajudes econòmiques per als ajuntaments dels municipis i les universitats.

D'altra banda, ha criticat el fet que el patrimoni cultural s'estiga venent en espais com ara fires i no es conserve en museus o centres d'interpretació perquè la gent puga «alimentar-se culturalment, alimentar-se de valors i també distraure's com a turista».

La catedràtica ha aprofitat l'acte per a repartir una sèrie de tríptics on es detallen les rutes de la «Batalla de Llevant», compreses en tres exemplars: «Ruta La Muela-Aceienebro des de Novalinches», «Almenara i La Llosa» i «Las Tetas i La Ràpita».

Per a finalitzar, Eugeni de Manuel, director de Coordinació d'FVMP, ha intervingut en la mateixa línia de Monlleó i ha destacat la riquesa d'aquestes rutes a través d'una sèrie de diapositives que actualment es poden consultar en la pàgina web de la Federació.