El professor de Psicologia David Poveda explica en un seminari l'ús de l'etnografia com a eina qualitativa de recerca educativa

09/02/2017 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L'expert en etnografia i professor titular de la Facultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Madrid David Poveda ha visitat l’UJI per impartir un seminari sobre «La recerca etnogràfica en entorns educatius i estratègies d'anàlisis de materials àudio-visuals», dirigit a l'alumnat del Programa de Doctorat en Educació i del Màster en Psicopedagogia interessat en l'etnografia com a eina qualitativa de recerca educativa i en les estratègies d'anàlisis de dades àudio-visuals extrets del treball etnogràfic de camp.

En la primera part de la sessió l'investigador i etnògraf ha acostat als assistents al concepte d'etnografia des de dos pressupostos: un d'ells defensat pel sociòleg britànic Martyn Hammersley, i l'altre, per l'antropòleg social Paul Atkinson. Tots dos paradigmes responen a una concepció de l'etnografia com un procés flexible i reflexiu, no limitat ni pautat, que implica una col·laboració mútua entre l'investigador i els participants del camp investigat.

La segona part del seminari, centrada en la presentació d'estratègies d'anàlisi etnogràfica, ha facilitat l'establiment de procediments en relació al tractament de les dades del treball de camp: la importància d'una classificació flexible, l'acompanyament d'un resum, i la selecció d'episodis rellevants d'acció social, respecte al contingut àudio-visual, són alguns dels aspectes destacats per procurar un correcte microanàlisis etnogràfic.

L'etnografia sembla enfocar-se, en aquest sentit, com un procés de recerca col·laborativa a través de l'estudi «amb», i no «sobre», les cultures, o les persones que la conformen. Una metodologia no lineal, variada i rica, en relació a recursos i processos de recerca, en la qual la necessitat del component ètic, l'estranyesa i la confiança resulten els elements més destacables i significatius del procés etnogràfic.

Informació proporcionada per Érica Lorente Muñoz, investigadora en formació del Programa de Doctorat en Educació de la UJI

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions