26/01/2017 | SCP

El Laboratori de Robòtica Intel·ligent (RobInLab) de la Universitat Jaume I ha sigut un dels 16 equips seleccionats per a participar en l'Amazon Robotics Challenge 2017 (ARC 2017), que tindrà lloc a Nagoya (Japó) al mes de juliol juntament amb el congrés RoboCup 2017. Es tracta d'una competició patrocinada per l'empresa Amazon amb l'objectiu de fomentar la recerca en manipulació robòtica perquè els robots puguen eventualment manejar objectes de forma autònoma als magatzems d’Amazon.

Avui dia, cap robot industrial pot reconèixer ni tan sols una xicoteta fracció dels milions d'articles que Amazon ven, i molt menys arreplegar-los, agafar-los i moure'ls amb seguretat. La recol·lecció i estiba automàtica i comercialment viable en entorns no estructurats és encara un repte important. L'objectiu declarat d’Amazon és enfortir els llaços entre les comunitats robòtiques industrials i acadèmiques i promoure solucions obertes i compartides a alguns dels grans problemes de l'automatització no estructurada. El repte combina reconeixement d'objectes, reconeixement de poses, planificació d'agafada, manipulació flexible, planificació de moviment, planificació de tasques, execució de tasques i detecció i recuperació d'errors.

Els dos primers desafiaments, abans anomenats «Amazon Picking Challenge», es van emmarcar dins del congrés ICRA, celebrat a Seattle el 2015, i la RoboCup 2016, a Leipzig. Aquesta és la tercera edició del repte i s'ha incrementat la complexitat de les tasques: ara, no solament el robot ha d'arreplegar objectes predefinits dels prestatges i guardar-los, sinó que també ha de ser capaç de reconèixer i manipular objectes desconeguts de caixes a prestatgeries i viceversa, provant les capacitats d'adaptació dels robots.

Un comitè d'experts d’Amazon va seleccionar setze equips entre els sol·licitants, equips de tot el món que van des dels millors programes de robòtica acadèmica fins a associacions entre el món acadèmic i la indústria, passant per noves empreses emergents de robòtica. L'equip de l’UJI està format principalment per membres de RobInLab, juntament amb estudiants del Màster Erasmus Mundus en Robòtica Avançada. RobInLab té experiència prèvia en aquesta competició, ja que va participar en la primera edició del repte.

Aquesta recerca està finançada en part pel Ministeri d'Economia i Competitivitat a través del projecte de recerca RoboPicker (sistema robòtic per a arreplegar articles en magatzems de venda en línia) que aborda un problema similar. El prototip desenvolupat serà adaptat a partir d'un robot Baxter, de Rethink Robotics, i serà sotmès a un procés d'avaluació, validació i demostració al laboratori de l’UJI que reprodueix les condicions del desafiament.

RoboCup 2017

RobInLab UJI