Climent reivindica la formació universitària en valors com a clau en la construcció d’Europa

09/12/2016 | SCP

Els cinc rectors de les universitats públiques valencianes: Esteban Morcillo, de la Universitat de València-Estudi General; Francisco Mora, de la Universitat Politècnica de València; Manuel Palomar, de la Universitat d'Alacant; Jesús Tadeo Pastor, de la Universitat Miguel Hernández d'Elx, i Vicent Climent, de la Universitat Jaume I de Castelló, han participat en una taula redona organitzada per la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València (Rseapv) amb el títol «Universitats públiques valencianes i model social europeu». Vicent Cebolla, director de la Rseapv, ha sigut l'encarregat de moderar aquesta taula que s'ha celebrat al Conservatori Professional de Música de València.

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha iniciat la seua intervenció destacant la importància de reflexionar amb una mirada clara sobre la situació actual i el que es preveu que puga ocórrer en els pròxims mesos i anys, especialment a Europa. En aquest sentit, Climent ha recordat que «Europa és sobretot una qüestió de valors, valors que hem de reivindicar amb orgull i promoure més enllà de les pròpies fronteres polítiques de la Unió», ha assenyalat. A més, el rector ha destacat el paper de les universitats i ha defensat la formació universitària en valors com una de les claus en la construcció d’Europa. «Les universitats no sols hem de formar professionals, sinó també ciutadans. Per això, la formació en valors és una de les nostres primeres prioritats, i per descomptat, la formació en valors europeus, en cultura europea i en les institucions europees», ha manifestat. «Crec que la Unió Europea és una gran desconeguda en molts aspectes i hem de superar aquest desconeixement des de les aules universitàries», ha afegit.

L’àmbit de la investigació en temes europeus ha sigut un altre dels aspectes en els quals, en opinió del rector, han de treballar les universitats. «La creació de nou coneixement sobre els valors que compartim, en la identitat diversa i plural de la Unió Europea, però al mateix temps assentada en un corpus comú de principis, ha de ser un eix que desenvolupem més en el futur», ha subratllat Vicent Climent.

Per últim, Climent ha incidit en la importància de la transferència de tots aquests valors des de les universitats a la societat. «Estar a l’altura dels temps passa ara definitivament per reivindicar el paper d’Europa entre el conjunt de la seua ciutadania, fer arribar a tota la població la importància d’aquest llegat comú, en el qual se sustenta l’edifici de la Unió Europea, una construcció que presenta escletxes i que, de vegades, ha defraudat les expectatives, però que malgrat tot segueix representant la millor oportunitat per al nostre futur i el de les pròximes generacions», ha conclòs el rector.