Fernando Valdés: «La discriminació laboral per raó de gènere constitueix una xacra social»

21/11/2016 | SCP

El magistrat del Tribunal Constitucional Fernando Valdés ha assegurat que «la discriminació laboral per raó de gènere constitueix una xacra social» durant la conferència inaugural de la jornada «Negociació col·lectiva: classificació general i biaixos de gènere» que ha organitzat la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques en el marc d’un projecte d’investigació dirigit per la professora de Dret de Treball i de la Seguretat Social Amparo Garrigues.

Valdés, que ha fet un recorregut històric sobre aquest punt dins de la negociació col·lectiva, ha indicat que fins a l’arribada dels acords interprofessionals, no hi havia un tractament unificat sobre aquest aspecte laboral. «El punt d’inflexió van ser els acords interprofessionals -ha comentat- que van obrir una nova comprensió i tractament de la desigualtat, començant a concebre’s com un objectiu estratègic».

Els motius, en la seua opinió, que han propiciat aquest retard en la inclusió d’aquest tema en les polítiques de negociació són tres: una inèrcia negociadora que no inclou aquest aspecte perquè no s’havia fet abans; una falta de formació de la representació dels treballadors per reivindicar aquest punt; i una falta de sensibilitat en les persones que negocien. Com a anècdota, Valdés ha recordat que en alguna mesa de negociació en què ha participat com a assessor a principis del segle XXI «encara no hi havia cap dona».

El professor ha assegurat que «encara perviuen en el sistema clàusules plenes de discriminació», formes indirectes com ara els sistemes de classificació o de selecció, i cal adoptar mesures preventives o promocionals i millorar les accions referides a la conciliació laboral i familiar, que pateixen, en la seua opinió «d’escassa originalitat i només es limiten a reproduir el que diu la llei». Per això, assegura, «cal continuar lluitant».

Durant la presentació de la jornada, la professora Amparo Garrigues ha indicat que, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, hi ha una escletxa salarial entre el 14 i el 33% entre homes i dones. «Fins a la Llei d’igualtat el 2007 i, més concretament, el 2010 amb la reforma laboral, no es van incloure criteris de negociació no sexista». En la seua opinió, la classificació professional «és un element clau transversal del qual deriven tots els vicis en què es basa la desigualtat».

Imatges de la jornada