L’UJI inaugura la casa solar i sostenible éBRICKHouse que servirà de prototip per a formació, recerca i innovació Una comissió gestionarà la utilització de la casa instal·lada al campus per un equip de 40 estudiants, professors i col·laboradors

18/11/2016 | SCP

•  inauguracio-ebrickhouse BRICKHouse_16DLL39_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha inaugurat la casa solar i sostenible éBRICKHouse que a partir d'aquest moment servirà de prototip per a la seua utilització en projectes relacionats amb la formació, la recerca i la innovació. Després de quatre anys des que s'iniciara el projecte de disseny i construcció de la casa solar amb la qual l’UJI va ser seleccionada per a participar en el concurs internacional Solar Decathlon Europe celebrat a Versalles (França) el 2014, un equip de més de 40 persones entre professors, estudiants i col·laboradors ha treballat en l'últim any per a la instal·lació definitiva del prototip d'habitatge al campus de l'UJI. Una vegada finalitzat, una comissió de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals s'encarregarà de gestionar l'ús de l'habitatge per a nous projectes.

La vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín; el director de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Ximo Gual, i la directora del projecte éBRICKHouse han coincidit en l’acte d’inauguració a destacar la importància d'aprofitar el potencial de la casa solar per al desenvolupament de nous projectes. Així mateix, han agraït la seua participació a les diferents persones que han participat en els equips de treball al llarg d'aquests anys i a les nombroses empreses col·laboradores que han permès la construcció de casa solar.

García Agustín ha mostrat la seua especial satisfacció per la inauguració d'un casa que suposa la culminació d'un projecte pel qual va apostar com a vicerectora des del seu naixement, en entendre que suposa una oportunitat excepcional perquè l’estudiantat participe en una experiència de treball interdisciplinari que «sens dubte, haurà aportat una vivència inoblidable a escala personal, professional i acadèmica». La vicerectora ha destacat, així mateix, l'orgull que comporta per a l’UJI comptar amb un prototip de casa solar de la qualitat aconseguida. Per la seua banda, Ximo Gual ha animat els membres de la comunitat universitària a plantejar projectes d’utilització del prototip amb l'objectiu que «siga una casa dinàmica i que siga utilitzada per estudiants, professorat, grups de recerca, empreses d’Espaitec, etcètera».

Durant l'acte d'inauguració, la directora del projecte ha ressaltat també les característiques tècniques que fan d’éBRICKHouse una casa solar i sostenible, destacant aspectes com ara l'orientació, els tancaments utilitzats, la instal·lació de plaques fotovoltaics en la coberta, les instal·lacions bioclimàtiques i domòtiques o els revestiments utilitzats, que van des de l'ús majoritari de ceràmica fins a altres materials com ara tèxtils o metàl·lics, així com la zona exterior de jardí. Teresa Gallego ha recordat, així mateix, com, paral·lelament a la instal·lació de la casa, «s'ha cercat fer gran el projecte a través de la participació en nous concursos, la participació en accions de sostenibilitat o l'organització de certàmens».

El Grau en Arquitectura Tècnica ha liderat, des dels seus orígens el 2012, aquest projecte amb dos propòsits fonamentals: demostrar que una construcció més sostenible és possible i evidenciar el gran potencial de millorar que segueix tenint el procés constructiu. Per això s'ha convertit, amb el suport de l’ESTCE i Espaitec, en un living lab o banc de proves per a assajar i integrar nous materials o mètodes i afavorir noves solucions constructives.

La casa solar dissenyada per l’estudiantat de l’UJI ha tingut com a objectiu resoldre problemes actuals de l'entorn urbà, amb un conjunt de sistemes constructius i solucions que ajuden a millorar l'eficiència energètica dels edificis actuals, bé en intervencions parcials, com podria ser la rehabilitació del tancament d'un edifici; bé en intervencions totals, com podria ser actuant sobre els casos d'estructures abandonades.

Fotografies