L’UJI i l'Ajuntament de Castelló signen un conveni per a avançar cap a una ciutat més amigable amb les persones majors

17/11/2016 | SCP

•  conveni-majors-castello Conveni_Ajunt_CS_16DLL16_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I i l'Ajuntament de Castelló han signat un conveni de col·laboració per al desenvolupament del projecte «Castelló: ciutat amigable amb les persones majors». El conveni signat pel rector Vicent Climent i l'alcaldessa Amparo Marco ha permès a l'equip d'investigadors de l’UJI encapçalat per Antoni Caballer realitzar un diagnòstic de la situació dels majors en àmbits com ara transport, habitatge, respecte i inclusió social, participació, comunicació, ocupació, serveis socials i de salut i espais a l'aire lliure i edificis.

L'estudi es desenvolupa a través d'una metodologia participativa que permet involucrar les persones majors en l'anàlisi de la seua situació tenint en compte les seues necessitats, percepcions i opinions durant tot el procés. El rector de l’UJI ha destacat que aquesta recerca «ajuda a saber com estem, a fer aquesta radiografia perquè l'administració després puga fer les polítiques més adequades amb la finalitat de contribuir al desenvolupament d'una ciutat més habitable i amigable». Climent ha ressaltat, així mateix, la importància d'atendre un col·lectiu que pot resultar especialment vulnerable com són les persones majors.

En aquesta mateixa línia, l'alcaldessa ha ressaltat la importància de cuidar dels majors. «Després d'haver estat tota la seua vida treballant per un futur per als seus fills i per als altres, per a aquesta comunitat i per al país, l'administració pública ha de cuidar-los quan ho necessiten o simplement treballar perquè siguen un poc més feliços, en això consisteix governar», ha assenyalat Marco. «Des de l'Ajuntament creiem que tot el que vaja encaminat als més joves, que són el nostre futur, i als més majors, contribueix perquè la ciutat siga una ciutat per a tots i per a totes».

El conveni signat permet a l'Ajuntament i a la Universitat Jaume I treballar de manera conjunta en la recollida i anàlisi de dades que faciliten la diagnosi de la ciutat en cadascuna de les àrees d'actuació que es defineixen en el Protocol de Vancouver, document guia facilitat per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i que informa sobre la metodologia que cal utilitzar en la primera fase del projecte de ciutats amigables. Així mateix, estableix la col·laboració en fases posteriors del projecte que suposa l'adhesió de Castelló a la Xarxa de Ciutats Amigables per a les Persones Majors impulsada per l'OMS el 2006 amb la finalitat d'incorporar la perspectiva de l'envelliment de la població en totes les àrees d'actuació municipal.

La signatura del conveni ha comptat, a més, amb la presència de la vicerectora d'Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet; la directora de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de l’UJI, Carmen Lázaro, i els investigadors del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia Antoni Caballer i Ana Alarcón.

Fotografies: https://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2016/11/16/conveni-ajuntament-cs/