La Universitat Jaume I presenta el llibre «La inquisición en las Cortes de Cádiz» de Fernando Peña

03/11/2016 | SCP

Amb la presència d’un extraordinari nombre de públic, dimarts 25 d’octubre, a la Llotja del Cànem, Fernando Peña, acompanyat a taula pel catedràtic de la Universitat Jaume I Manuel Chust, i en primera fila per la catedràtica Rosa Monlleó, va presentar el seu llibre La inquisición en las Cortes de Cádiz, coeditat entre la Universitat Jaume I i la Universitat de Cadis.

En paraules de l’autor, fa dos segles es van celebrar les Corts més decisives de la història d’Espanya. En unes condicions extremes, immerses en la Guerra de la Independència, els diputats reunits a Cadis van haver de decidir qüestions bàsiques com ara la definició de la identitat hispana, estructurar i precisar els drets i deures dels ciutadans, alhora que acarar reformes radicals, impossibles de dur a terme en contextos ordinaris. Un dels debats transcendentals va ser el referent al Tribunal de la Santa Inquisició, que ja havia estat abolit en la majoria dels països d’Europa per ser contrari als principis elementals del liberalisme i els drets civils. Després d’un llarg i intens debat, els diputats, lliurement i com a representants de la sobirania nacional, van decidir abolir la inquisició. L’estudi de les intervencions, les biografies de qui va intervenir i l’impacte que en va resultar, contribuirà decisivament a entendre la història d’Espanya i té una projecció internacional, atès l’abast territorial d’aleshores.

Fernando Peña Rambla (1971), professor i doctor per la Universitat Jaume I, és autor de diverses investigacions centrades en l’anàlisi de la configuració del franquisme en la província de Castelló, que inclouen, entre altres, estudis com ara Història de l’empresa Segarra. Paternalisme industrial i franquisme a la Vall d’Uixó (1939-1952); La gestió de la victòria: repressió franquista a la Vall d’Uixò; i El precio de la derrota. La Ley de Responsabilidades Políticas en Castellón, 1939-1945.