El professor Joan Francesc Mira rep la distinció de la Generalitat Valenciana a les lletres valencianes

18/10/2016 | SCP

L’antropòleg i escriptor Joan Francesc Mira, professor de la Universitat Jaume I, ha sigut un dels guardonats per la Generalitat Valenciana amb el Premi de les Lletres Valencianes. El pintor Juan Genovés i l’atleta i mestra Alejandra Soler han rebut l’alta distinció i el Consell ha declarat Bé d'Interès Cultural la processó cívica del 9 d'Octubre, excloent-hi el Te Deum i l'himne d'Espanya.

Joan Francesc Mira i Casterà, nascut a València el 1939, és doctor en Filosofia i Lletres per la Universitat de València i catedràtic de Grec de la Universitat Jaume I de Castelló. Amb els seus estudis sobre la cultura i la tradició valencianes, Joan Francesc Mira és considerat el pare de l'antropologia valenciana. Ha estat reconegut com un dels escriptors més importants en llengua valenciana del segle XX, sent Premi Joan Fuster d'Assaig, Premi Nacional de la Crítica o Premi d'Honor de les Lletres Catalanes, entre altres.

A més, s'ha atorgat la distinció de la Generalitat a la catedràtica de la UNED Celia Amorós; a Patricia Campos, primera dona pilot de reactor a Espanya, i a la Unió Nacional d'Entitats Festeres de Moros i Cristians. La distinció al Mèrit Cultural ha recaigut en aquesta ocasió en el pintor Manuel Boix, l'artista Carmen Calvo, la catedràtica en arqueologia Carmen Aranegui i el Teatre Olympia. El Consell ha concedit la distinció al Mèrit Científic a l'investigador Francisco Mójica i al catedràtic d'Economia Andrés Pedreño.

Quant al Mèrit Esportiu, les distincions han recaigut aquest any en Orlando Ortega, plata en 110 m tanques en Rio 2016; Kim López, or en pes en els Jocs Paralímpics de Rio 2016; Ait Khamouch, plata en marató en els Jocs Paralímpics de Rio 2016; Ariadna Edo, bronze en 400 m lliure en els Paralímpics de Rio 2016; Sara Marín, nou vegades campiona d'Espanya de discapacitats psíquics; Mercedes Peris, campiona d'Europa 2012 en 50 m esquena; Álvaro López, jugador internacional de pilota valenciana, i el Club Esportiu Herca pel seu 50 aniversari.

Les primeres distincions al Mèrit Empresarial i Social han correspost a l'empresa Chocolates Valor, la directiva de l'empresa Boluda Corporación Marítima, Charo Coll, i els sindicalistes Antonio Montalbán, de CCOO, i Rafael Recuenco, d'UGT. La distinció al Mèrit per Accions a favor de la Igualtat i per una Societat Inclusiva s'ha concedit, en la seua primera convocatòria, al Col·lectiu Lambda, en el seu 30 aniversari, i a José Antonio Bargues, impulsor de l'Associació Domus Pacis-Casal de la Pau que atén persones recluses i exrecluses en situació de vulnerabilitat extrema. Finalment, el Consell ha concedit la distinció d'Ambaixador de la Comunitat Valenciana a Josep Almudéver, un dels últims brigadistes internacionals vius, que actualment resideix a Marsella.

Informació proporcionada per la Generalitat Valenciana.