Estudiantat de Disseny Industrial de l’UJI arriba a la final nacional del James Dyson Award amb un sistema de reforestació sense intervenció humana

19/09/2016 | SCP

El projecte Flyer-tree per a facilitar la plantació d’arbres i plantes de forma ecològica en zones de difícil accés sense la intervenció humana ha resultat finalista en la fase nacional dels prestigiosos premis James Dyson Award. El projecte Flyer-tree pot optar ara a la final internacional en què només participen 20 projectes, amb premis de 5.000 lliures per als finalistes i 30.000 lliures per a l’equip guanyador.

El projecte ha sigut realitzat per l’alumnat del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de la Universitat Jaume I Nerea Llorens Navarro, Sonia Torca Adell, Ignacio Colás Casabán i Adrián Bellés Negre en el marc de l'assignatura Creativitat, Innovació i Resolució de Problemes, impartida pel professor Vicente Chulvi.

La idea va sorgir per a donar resposta a un dels problemes mediambientals del planeta: la desforestació produïda pels incendis forestals. Per això, l’equip castellonenc es va centrar en una idea «que ajudara a reduir l’incendi o a reforestar la zona afectada» amb la finalitat «d’obtenir alguna cosa especial, única, econòmica, autònoma, reciclable i que no contaminara durant la seua vida d’ús».

Durant l’etapa de plantejament, l’alumnat va observar que la majoria de les zones incendiades eren poc accessibles; per això, el producte havia de ser «poc pesat i de reduïdes dimensions». El dispositiu dissenyat consta d’una xicoteta càpsula de material reciclable que es degrada amb el sol i absorbeix la humitat. Protegeix de la intempèrie tant l’arbre com el gel sòlid d’aigua que manté les arrels de l’arbre hidratades, sense necessitat de cures externes.

A més, l’arbre està rodejat de terra fèrtil que permet que el seu creixement i incorpora un suport de fusta per a afavorir que la càpsula es mantiga dreta i clavada en el terra. També compta amb un plomatge lleuger i degradable que ajuda a estabilitzar-la durant el vol quan la càpsula és llançada.

El James Dyson Award és un prestigiós concurs internacional de disseny que té com a objectiu donar suport a les noves generacions d'enginyers i enginyeres. L'enginyer britànic James Dyson, a través de la seua fundació sense ànim de lucre, desafia els joves estudiants d'enginyeria i disseny de tot el món a «dissenyar alguna cosa que resolga un problema».