L’UJI presenta l'arxiu personal del ceramista Manolo Safont amb fotografies, correspondència, catàlegs i més de 300 dibuixos L'empresa Antiguitats Ramón i Cabrera lliura una sèrie de dibuixos que se sumen a l'arxiu de l'artista

21/07/2016 | SCP

•  manolo-safont _MG_5031in

Acte de presentació de l'arxiu. | FOTO: Àlex Pérez

Més de 300 dibuixos i esbossos, fotografies, cartes, catàlegs i textos relacionats amb un centenar d'exposicions, documents relatius al Museu Històric Municipal d'Onda, quaderns d'anotacions i manuscrits d'autors com Joan Fuster o Miquel Peris i Segarra es troben entre els documents que conformen l'arxiu personal del ceramista Manolo Safont (1928-2005) presentat el 20 de juliol de 2016 a la Universitat Jaume I després d'un treball de selecció que ha durat tres anys. El rector de l’UJI, Vicent Climent; el vicerector de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals, Wenceslao Rambla; el representant de l'empresa Antiguitats Ramón i Cabrera, Roberto Ramón; el professor de l’UJI Vicent García Edo, i el director de la Biblioteca, Vicent Falomir, han destacat durant l'acte de presentació la importància de conservar el llegat d'un dels ceramistes més importants del segle XX. L'acte ha comptat, així mateix, amb la presència de l'alcalde d'Onda, Ximo Huguet, entre altres autoritats, acadèmics i amics del ceramista.

Durant l'acte, Roberto Ramón ha fet lliurament a l’UJI de diversos dibuixos que es trobaven entre els objectes que l'empresa Antiguitats Ramón i Cabrera va adquirir de l'habitatge de Manolo Safont i que vénen a sumar-se a les més d'una vintena de caixes amb documentació de la qual s'ha extret l'arxiu personal del ceramista. Vicent Garcia Edo, professor de l’UJI encarregat de la selecció dels documents, ha explicat que «no està tot Manolo Safont en l'arxiu, moltes coses es poden haver perdut, però no importa. El que hi ha seria suficient per a fer-nos una idea més que bona del treball que va desenvolupar al llarg de la seua vida».

Garcia Edo destaca la importància d'haver pogut salvar tota aquesta documentació assenyalant que a partir d'ara quedarà un treball de catalogació document per document per al seu estudi i posada a la disposició del públic. Entre els arxius, el professor ha destacat les nombroses fotografies de Manolo i de la seua dona, Anita, i del germà d'aquesta, Julio del Moral, així com correspondència. Quant a la seua faceta artística, l'arxiu inclou una trentena de quaderns d'anotacions i al voltant de 300 esbossos i dibuixos majoritàriament desconeguts, retalls de premsa i nombrosos documents relacionats amb un centenar d'exposicions en què va participar, inclosos els catàlegs i textos dels crítics que els van prologar, entre els quals hi ha notes manuscrites de Joan Fuster. L'arxiu compta, a més, amb documents d’altres persones que guardava el ceramista, entre ells un manuscrit de Tenebres que li havia regalat el poeta Miquel Peris i Segarra. Més enllà dels arxius privats, ha ressaltat també l'existència de documents públics, com ara els referents al Museu d'Història d'Onda, actual Museu de Ceràmica Manolo Safont, de què l'artista va ser director.

Biblioteca amb més de 4.000 volums

L'arxiu personal de Manolo Safont se suma a la biblioteca personal de l’artista, que va ser donada a la Biblioteca de l’UJI el 2013 i que inclou unes 4.300 referències bibliogràfiques, de les quals al voltant de 4.200 són llibres i un centenar, publicacions periòdiques. El director de la Biblioteca, Vicent Falomir, ha explicat que els volums s'han catalogat en tres seccions principals relacionades amb ciències socials, ciències artístiques i medicina, vinculant-se aquesta última a la professió de la dona de l'artista.

Per la seua banda, el vicerector de Cultura ha repassat la trajectòria personal i artística de Manolo Safont, al qual el va unir una amistat personal de més de cinquanta anys. Per a Rambla, aquest arxiu ve a ser un desgreuge de la retrospectiva que, segons ha reivindicat, mereixeria el ceramista d'Onda atesa la importància de la seua obra. Finalment, el rector ha sigut l'encarregat de tancar l'acte assenyalant la importància que la Universitat s'implique amb el seu entorn a través d'aquest tipus de projectes. «No és tan sols un acte de presentació, és també un homenatge a Manolo Safont d'aquells que el volien i valoren la importància de la seua obra», ha assenyalat Climent.

L'acte s'ha tancat amb un minut de silenci dels assistents per l'última víctima de la violència de gènere després de l'assassinat d'una dona a Benicàssim a les mans de la seua parella.

Fotografies