Experts en excel·lència aposten pel treball conjunt entre universitats en el Fòrum d'Universitats del Club Excelencia en Gestión

07/07/2016 | SCP

Experts en excel·lència en gestió universitària van presentar a la Universitat Jaume I projectes i grups de treball que s'estan duent a terme en aquest àmbit en el marc de la IX Jornada d'Excel·lència en la Gestió Universitària, organitzada pel Fòrum d'Universitats del Club Excelencia en Gestión.

En la jornada, Alfonso Davalillo, coordinador del Fòrum d'Universitats del Club Excelencia en Gestión i director del Servei de Qualitat i Avaluació Institucional de la Universitat del País Basc (UPV/EHU), va presentar una proposta de model de gestió global per a centres universitaris. En aquesta línia, va instar les universitats a participar en el grup de treball creat per a estudiar la convergència entre els diferents sistemes d'avaluació (AUDIT, EFQM, ISO) amb l'objectiu que, en una sola visita, els diferents avaluadors auditen i avaluen el sistema de gestió d'un centre universitari i la universitat i el centre obtinguen els diferents reconeixements que puguen aconseguir.

Així, va explicar que es realitzarà un projecte pilot en aquest sentit i que es compartiran els resultats de l'experiència amb la resta d'universitats. «Si hem definit un model organitzatiu i un model de gestió/decisió conforme a les directrius europees, el compliment del model ve quasi ja donat. No és necessari sotmetre'ns a tantes avaluacions com a models o sistemes d'avaluació, atès que el sistema de gestió d'un centre és únic i no podem tenir tants sistemes com models d'avaluació», va afirmar.

D'altra banda, el director d'aliances de l'EFQM, Gianluca Mulé, va destacar que el sector de l'educació està molt ben posicionat quant al reconeixement per excel·lència a Europa. No obstant això, va assenyalar que els actors de l'educació superior tenen una sèrie de reptes per als quals la planificació estratègica i la gestió juguen un paper fonamental. Alguns dels reptes i tendències que va exposar van ser el treball conjunt amb els grups d'interès, l'adopció d'una educació més flexible, la millora de les competències digitals o l'aposta per una cultura avançada de la innovació, entre altres.

En aquest sentit, Mulé va afirmar que «realitzar un treball conjunt entre les diferents institucions és fonamental per a la consecució d'aquests reptes. Aprendre entre les organitzacions és un principi base del model EFQM». Així, va explicar que les institucions han d'establir uns reptes estratègics que s'aplicaran a través d'uns fulls de ruta que es poden compartir entre universitats per a poder comparar els resultats i les línies que cal seguir per a cadascun dels reptes. «D'aquesta forma, s'obté una plataforma robusta de comparativa i una base de dades d'estratègies amb indicadors i rendiments», va apuntar.

Al llarg de la jornada també es van abordar qüestions com les polítiques de col·laboració del Banco Santander amb les universitats; el desenvolupament d'un cas pràctic d'universitats i administració pública utilitzat per a la formació d'avaluadors acreditats en l'EFQM a escala internacional, i les principals línies d'actuació del Fòrum d'Universitats, com és el Premi a les Bones Pràctiques en Gestió Universitària impulsat des del Club en col·laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya.

Fotografies

Vídeo en diferents formats

Altres vídeos de les jornades